Welke kamerplanten in slaapkamer?

Voor advies en suggesties over kamerplanten en (andere) tropische planten.
Plaats reactie
DAE avatar
Les
Reacties Topics

Welke kamerplanten in slaapkamer?

Bericht door Les » do 17 jan 2019, 17:16

Ik ben op zoek naar een geschikte kamerplant voor in de slaapkamer. Zijn er zaken waar ik rekening mee moet houden bij mijn keuze? bijv. aantrekken van stof of juist uitscheiden van stoffen door de planten? Hebben jullie tips welke planten geschikt zijn voor die locatie?

Komt overdag genoeg licht in de slaapkamer. Verwarming staat er uit, tenzij het streng vriest

AG1999
Reacties Reacties Avatar Topics

Re: Welke kamerplanten in slaapkamer?

Bericht door AG1999 » do 17 jan 2019, 20:42

Beste Les

de Areca is een hele leuke vind ik is wel wat wilderig

maar de Calathea 'Zebrina' vind ik ook een topper

hier een site met kamerplanten

ruime keuze deze zijn ook nog eens luchtzuiverend!

https://www.tuincentrum.nl/kamerplanten ... 1sEALw_wcB

Groet Aäron
Les vinden dit nuttig/leuk

Hilde

Bericht door Hilde » do 17 jan 2019, 21:24

Een calathea is een goede plant voor de slaapkamer. Luchtzuiverend, hoeft niet te licht te staan (bij voorkeur zelfs half schaduw) en mooie is dat die net als de mens zichtbaar slaapt snachts. De bladeren gaan snachts dicht en open in de ochtend weer. :thumbup: Wel goed de verzorgingstips nakijken, anders krijg je snel last van droge bladranden en dode bladeren is mijn ervaring.

Andere makkelijkere plant is een Aglaonema (bijv. silver queen). Een keer geen water geven wordt je vergeven door deze plant. Wat mij betreft nog iets beter dan de Calathea. Net zo mooi en makkelijker te verzorgen.

Wil je uitdaging: dan kun je voor een spathiphyllum kiezen. In verzorging lastig, maar wel erg mooi met donker groen blad (en evt. witte bloemen).

Tenslotte vind ik een varen zelf ook erg mooi. Voor mij brengt die een soort van rust met zich mee. Kijk wel goed welk type varen je kiest. Niet alle varens zijn geschikt voor lichte ruimtes. Moeten allemaal wel redelijk wat water hebben.
Les vinden dit nuttig/leuk

DAE avatar
Les
Reacties Topics

Bericht door Les » vr 18 jan 2019, 08:49

Ik ga vanmiddag eens snuffelen in het tuincentrum hier! Dank jullie wel!

Alan

Bericht door Alan » vr 18 jan 2019, 10:17

Als je niet perse op zoek bent naar een luchtzuiverende plant maar naar decoratie kun je ook gaan voor vetplanten. Die zijn veel makkelijker in verzorging (weinig water, weinig voeding, weinig last van temperatuur en weinig last van problemen).

Bit
Reacties Reacties Avatar Topics

Bericht door Bit » za 19 jan 2019, 18:00

Denk eigenlijk dat je voor alle planten kunt gaan die je mooi vindt. Wel op de lichtsituatie letten natuurlijk, hoe verder van het raam, hoe eerder je dus voor een schaduwplant moet gaan.
Ik weet van geen planten die stoffen afscheiden de lucht in, buiten eventuele pollen dan, wat schadelijk zou zijn voor de mens.

Plaats reactie