Dakplataan en terrasje: hoeveel bomen en welke plantafstand?

Advies nodig over het aanleggen of ontwerpen van de tuin of het bouwen van een compostbak of een rozenboog? Dit is de plek om vragen te stellen, tips en ervaringen te delen
Plaats reactie
DAE avatar
Quinn-M
Reacties Topics

Dakplataan en terrasje: hoeveel bomen en welke plantafstand?

Bericht door Quinn-M » za 19 jan 2019, 09:48

Wij denken er over om dakplataan in onze nieuwe tuin te gaan zetten. Daaronder willen we een schaduwterras creëren. We denken aan een terrasje van 6m bij +/- 3 meter.
IMG_4436.JPG
Mijn vraag is: hoeveel bomen moet ik zetten en op met afstand zet ik ze uit elkaar?

Onder de bomen komen dan mooie grote donkergrijze tegels te liggen. Welke moeten we nog uitzoeken, maar ik zie het al voor me! Uiteraard moet er onder de bomen wel een tafel gezet kunnen worden.

Quinn

Herman

Re: Dakplataan en terrasje: hoeveel bomen en welke plantafstand?

Bericht door Herman » za 19 jan 2019, 17:01

Beste Quinn,

Dat is geheel afhankelijk van hoe groot het dak is van de plataan (het frame waar de plataan op geleid is). Dat zal je dus even bij de kweker na moeten vragen tot hoe breed deze is gekweekt

Stel dat het dak een diameter heeft van 150 cm dan hebt dan kun je in jou geval drie bomen naast elkaar kwijt met een plantafstand van de stammen op ongeveer +/- 1.80/2 meter. Waarom zou ik ze niet op een afstand van 150 cm (van beide bomen 70 cm) tussen de stammen planten? Omdat de plataan nog naar elkaar groeien en je dus wat meer ruimte kunt pakken. Max iets van 2,5 meter (2 meter tussen de stammen is dus mooi gemiddelde). Je mag ze wel dichter op elkaar zetten, want hoe dichter ze bij elkaar staan, hoe sneller het dak dichtbegroeid is. Alleen als ik lees dat je er nog een tafel onder wilt zetten zou ik die ruimte dus pakken.

Vraag hier ook weer even advies van de kweker waar je de bomen koopt.

Met 3 bomen betekent wel dat je maar een deel van je terras overkapt hebt (de helft vanuit het midden). Aan weerszijde heb je bij een terras van 3 meter dus nog 75 cm over. Wil je volledig overkapt zitten heb je 6 bomen nodig (bij een dak van 150).
AG1999 vinden dit nuttig/leuk

Bit
Reacties Reacties Avatar Topics

Bericht door Bit » za 19 jan 2019, 17:57

Ik zou zeggen 3 bomen, op de bovenste rand van je terras, op de hoeken dus, en 1 in het midden. Al koop je ze op rek, als jonge boom, een paar jaar later kun je ze makkelijk met een beetje slim snoeien prima tot 1 dak maken.

Komt de zon op je tekening van onderen, dus is de haag zuid, dan kun je ze beter ook langs de haag zetten, of zelfs alleen daar, maar ligt er aan wat er achter die haag zit ( buren ? )

Ze groeien snel hoor. Je hoeft ze niet groot te kopen ( duur ).

DAE avatar
Quinn-M
Reacties Topics

Bericht door Quinn-M » za 19 jan 2019, 20:52

Bedankt voor jullie reacties Bit en Herman. 3 bomen zou wel goed uitkomen voor mijn budget. Bedankt Bit ook voor de tip om ze niet te groot te kopen om geld te besparen.

Zon komt niet vanaf de haag, dus vooraan het terras is een goede plek.

Stel ik koop zo'n boom met rek op 1,50 meter breed. Hoe breed kan het dak dan worden met goed snoeien/leiden?

Herman

Bericht door Herman » zo 20 jan 2019, 16:18

De breedte van een dakplataan is variabel en kan je zelf bepalen, meestal tussen 1.5 en 3 meter breed.

Bit

Bericht door Bit » zo 20 jan 2019, 22:01

klopt

AG1999

Bericht door AG1999 » ma 21 jan 2019, 18:32

Beste Quinn

ik zie vaak dat het met 4 bomen gemaakt worden

maar zoals de andere leden al aangaven
ligt het geheel aan de afstand en grote van je terras.

Groet Aäron

DAE avatar
Jongde
Reacties Topics

Bericht door Jongde » wo 23 jan 2019, 21:39

Ik zal ze niet al te dicht op elkaar zetten en gewoon met bamboe stokken werken daar een raam werk maken en de mooi rechte taken aan die bamboe stokken binden doe dat wel met bindbuis

DAE avatar
Quinn-M
Reacties Topics

Bericht door Quinn-M » do 24 jan 2019, 19:37

Bedankt allemaal. Ik ga na de vorst langs een kweker!

Plaats reactie