Dracena Draco inkorten

Voor advies en suggesties over kamerplanten en (andere) tropische planten.
Plaats reactie
DAE avatar
Marcel Forestaverde
Reacties Topics

Dracena Draco inkorten

Bericht door Marcel Forestaverde » ma 21 jan 2019, 11:29

Goededag Forumleden!

Ik heb volgende vraag. Circa 14 jaar geleden heb ik van Tenerife een stekje meegenomen van wat Dracena Draco zou moeten zijn. Nu heeft hij bijna het plafond bereikt. De stam is zo'n 15 cm doorsnede. Ik zou hem graag af willen zagen op 1/3 en dan nieuwe scheuten op laten komen. Heeft eimand hier ervaring mee? Waar moet je het snijvlak mee behandelen? Ik hoop wat goede feedback te verkrijgen, dank!

Groet,

Marcel.

Alan

Re: Dracena Draco inkorten

Bericht door Alan » ma 21 jan 2019, 19:16

Heb je een foto van de plant, maakt het makkelijker om gerichter advies te geven (of verduidelijking vragen aan jou te stellen)

DAE avatar
Marcel Forestaverde
Reacties Topics

Bericht door Marcel Forestaverde » ma 21 jan 2019, 23:07

Dit is dus de plant. Lijkt me mooi als ik hem kan laten vertakken in meerdere stammen maar weet dus niet hoe dat moet.
Bijlagen
FD81E525-99E5-4B1B-9078-EE655C2697FE.jpeg
De Dracena.

Bit
Reacties Reacties Avatar Topics

Bericht door Bit » di 22 jan 2019, 10:47

Kan het een beetje slecht zien, maar zitten er in de pot, onderaan, een aantal jonge worteluitlopers ? Zo ja, kun je inderdaad de centrale stam wegzagen. Zo niet, en is er ook echt niets te zien aan jonge uitlopers onderaan, zou ik hem niet afzagen nee. Dikke kans dat je hem dood snoeit. De plant zou van zichzelf al iets van uitlopers elders moeten maken.

Heeft ie dat dus wel, kun je rustig snoeien. watergift wel wat naar beneden schroeven dan de eerste tijd.

Snoeiwond niet behandelen met iets, gewoon aan de lucht laten indrogen.

DAE avatar
Marcel Forestaverde
Reacties Topics

Bericht door Marcel Forestaverde » di 22 jan 2019, 11:48

Hoi, nee dat is een ander plantje dat je ziet. Hij heeft wel een dikke houtige wortel die mss een uitloper wordt. Afkappen is dus geen goed idee. Ik had gehoopt er een sort yucca van te maken maar dat is dus riskant. Hmmm ik zal er wel wat mee moeten op den duur.
IMG_1189.JPG
wortel

Hilde

Bericht door Hilde » di 22 jan 2019, 20:14

Inderdaad een gok of je de plant daar mee in leven kunt houden, maar als je er echt iets mee wil:

https://www.youtube.com/watch?v=ZjAlYal0ZIk

Maar inderdaad een gok. Als je besluit de stam te zagen kun je eventueel entwas gebruiken om uitdrogen te voorkomen

DAE avatar
Marcel Forestaverde
Reacties Topics

Bericht door Marcel Forestaverde » di 22 jan 2019, 23:53

Entwas, ja zoiets zocht ik. Maar ook op dat filmpje vond ik de scheuten wat tegenvallen, 1tje maar. Moet er nog goed over nadenken!

Bit
Reacties Reacties Avatar Topics

Bericht door Bit » wo 23 jan 2019, 11:15

De wond afdekken met entwas, of welk ander afdek-middeltje dan ook, maakt dus inderdaad dat de wond niet indroogt. Dat houdt de wond dus 'vochtig', maar dat wil je niet. Schimmels en daarmee op termijn ook 'rot' is het gevolg. Indrogen, drogen aan de lucht is echt beter.

Hoe vér de wond indroogt, moet je dan even afwachten, maar hoe dan ook ; droog is beter. Veel later het ingedroogde stuk nog wat bijwerken; netjes maken, kan altijd.

DAE avatar
Marcel Forestaverde
Reacties Topics

Bericht door Marcel Forestaverde » wo 23 jan 2019, 11:42

Bij Yucca's zie je altijd wel een soort teerachtige substantie op de wond. Gelukkig heb ik nog wel 1-2 jaar voor hij echt tegen het plafond zit dus tijd om over na te denken. Ik zal het verloop laten zien wanneer het zover is. Het scheutje dat er in het youtube filmpje uitkomt is pas na 100 dagen enigszins om aan te zien, en ik heb weinig zin om zolang tegen een stomp aan te kijken.

Plaats reactie