alle bloemen worden wit ?

In dit planten forum stel je alle tuin vragen over planten, bloemen, bomen, heesters of deel je tips en ervaring aan anderen tuin liefhebbers.
Plaats reactie
DAE avatar
pegatje
Topics

alle bloemen worden wit ?

Bericht door pegatje » za 26 jan 2019, 13:57

hallo
er is een stukje in mijn voortuin waar alles wat ik plant wit word, alle bloemen, had een paarse pioenroos ik had hem gesplitst aan de andere kant werden de bloemen gewoon paars op dat stukje grond was de bloem ineens wit , heb drie roze camelia's gekocht 2 op dat stukje grond gezet zitten vol met knoppen maar wel wit terwijl diegene aan de ander kant geplant is gewoon roze knoppen vormt , heb het internet al afgezocht naar wat de oorzaak kan zijn, alle grond word bemest in het najaar met dezelfde voedingskorrels, heeft iemand een idee hoe dit kan ? :o

Alan

Re: alle bloemen worden wit ?

Bericht door Alan » za 26 jan 2019, 18:40

Het schijnt dat de bloemkleur van pioenroos net als hortensia van kleur kan veranderen als de ph-waarde van de grond en/of beschikbare voedingstoffen niet oke zijn voor de plant. Zie: https://garden.org/thread/view/61213/So ... ony-color/ Ook lees ik dat de temperatuur in het voorjaar mee kan spelen. Ik heb het zelf nog niet meegemaakt, dus ik spreek niet uit ervaring (helaas / gelukkig).

Ik vermoed dus dat de ph in de voortuin niet helemaal naar wens is voor de pioenroos. De ph van de grond ligt bij voorkeur voor pioenroos tussen de ph6 en ph7 , te zure grond kun je aanvullen met wat kalk. Van ecostyle verkopen ze PH-bodemtesten om te zien wat de ph waarde is van de grond. En vervolgens te kijken of en hoeveel kalk je moet toevoegen.

Plaats reactie