Boomstronk als plantplek

In dit planten forum stel je alle tuin vragen over planten, bloemen, bomen, heesters of deel je tips en ervaring aan anderen tuin liefhebbers.
Plaats reactie
DAE avatar
Eironeia
Reacties Topics

Boomstronk als plantplek

Bericht door Eironeia » za 02 mar 2019, 10:51

Twee jaar geleden stierf mijn perzikboom deze stond op t mooiste plekje in de zon.
Ik wil de plek graag hergebruiken.

Is er een probleem als ik een gat creeer tussen de oude wortels en er een (zelfbestuivende) mini kiwi bes plant?

Bit
Reacties Reacties Avatar Topics

Re: Boomstronk als plantplek

Bericht door Bit » za 02 mar 2019, 12:46

Nee hoor, geen probleem. De perzik en de kiwi behoren tot geheel andere plantenfamilies, en bijten mekaar niet. De eventuele bodemmoeheid en aanwezigheid van bv aaltjes / schimmels ed. zijn niet op beide families van toepassing. Ook niet gelijk extra gaan bemesten ofzo, dat hoeft bij de kiwi voorlopig niet.
Hilde, Eironeia vinden dit nuttig/leuk

Hilde

Bericht door Hilde » za 02 mar 2019, 14:40

Geen probleem inderdaad. Misschien dat de bacteriën die de boomstronk gaan verteren tijdelijk nog wat stikstof onttrekken uit de grond, maar in de praktijk valt dat mee.
Eironeia vinden dit nuttig/leuk

DAE avatar
Eironeia
Reacties Topics

Bericht door Eironeia » za 02 mar 2019, 23:55

Hartelijk dank voor deze bijzonder snelle reactie! Ik ga morgen meteen aan de slag.

Ik kreeg het advies om de tweede kiwibes tegen levend hout aan te zetten. Ik heb een zilverberk. Waar de klimmer goed tegen aan zou kunnen klimmen. Maar de zilverberk staat eigenlijk in de weg, althans hij groeit zo hard dat hij teveel schaduw gaat geven. Hij is inmiddels te groot voor onszelf om te verwijderen.

Wat gebeurt er als ik de zijtakken tot 3-4 meter aan de onderkant weg snoei zodat deze geen zonlicht tegenhouden en de kiwibes er tegen aan kan klimmen(extra winst dat de bessen die er achter staan ook weer wat meer zon krijgen)? Gaat de berkenboom dan nog harder de hoogte in groeien?
En wat als ik top afzaag?

Ik ben niet bekend met de kiwibes, en helemaal niet met het beknotten van een zilverberk ( die overigens heel mooi is), vandaar deze zoektocht naar informatie en advies.

Bit
Reacties Reacties Avatar Topics

Bericht door Bit » di 05 mar 2019, 09:02

Je kan aan de berk snoeien wat je wil. Alleen moet je dat niet nĂş doen, dan bloed hij dood. Berk is een zeer sterke bloeder op dit moment. Staat hij in het blad, en zit de groei er in, kun je snoeien. Toppen kan ook; wordt alleen een gedrocht op termijn, berken moet je eigenlijk niet knotten, dat is echt geen gezicht, maar kan wel.

DAE avatar
Eironeia
Reacties Topics

Bericht door Eironeia » di 05 mar 2019, 19:08

Hartelijk dank!!!
Saskia

Plaats reactie