Potgrond of kamerplantengrond gebruiken voor verplanten kamerplant?

Voor advies en suggesties over kamerplanten en (andere) tropische planten.
Plaats reactie
Suzie Q
Reacties Avatar Topics

Potgrond of kamerplantengrond gebruiken voor verplanten kamerplant?

Bericht door Suzie Q » za 02 mar 2019, 15:17

Ik wil een kamerplant in een grotere pot gaan zetten omdat de plant nog steeds in dezelfde pot staat als toen ik hem drie jaar geleden kocht. Die pot staat bijna op barsten en ik heb bijna geen ruimte meer om water te geven aan de bovenkant. Het is een sanseveria. Tijd om te verplanten dus naar een grotere pot. Die grotere pot heb ik gisteren gekocht bij het tuincentrum.

Kan ik hiervoor gewone potgrond gebruiken of moet ik van die speciale grond voor kamerplanten hebben? Die zag ik namelijk ook staan, maar potgrond heb ik nog een zak van liggen. Nu begin ik toch te twijfelen. Zit er verschil tussen potgrond en kamerplantengrond of is het een commercieel trucje van de tuincentra's? :problem:

Herman

Re: Potgrond of kamerplantengrond gebruiken voor verplanten kamerplant?

Bericht door Herman » za 02 mar 2019, 20:52

Potgrond is universeel en kun je over het algemeen gebruiken voor zowel binnen- als buitenplanten. Prima dus om te gebruiken voor het verplanten van je kamerplant.

Wel is het zo dat de samenstelling van kamerplantengrond is aangepast aan de eisen van de tropische planten die vaak als kamerplant worden gebruikt. Zo staan orchideeën graag in een heel luchtige potgrond en cactussen graag in een zanderige potgrond. De grondmengsels zijn dus afgestemd op de wensen van afzonderlijke plantensoorten. De kamerplantengrond van bijvoorbeeld florentus heeft een luchtige samenstelling met kokosvezel. Dat zorgt voor lucht, maar ook voor het vasthouden van water. Cactus en vetplantengrond van datzelfde merk bevat meer zand.

Over het algemeen adviseer ik wel om kamerplanten grond te gebruiken voor de meeste binnenplanten. Normale potgrond is vaak wat verdicht, door de veen en turf. Maar je kunt dus prima normale potgrond gebruiken.
Suzie Q vinden dit nuttig/leuk

Suzie Q
Reacties Avatar Topics

Re: Potgrond of kamerplantengrond gebruiken voor verplanten kamerplant?

Bericht door Suzie Q » zo 03 mar 2019, 09:57

Hm ik heb net maar even de sanseveria uit de pot gehaald (pot kapot geknipt want was er niet zo uit te krijgen meer). Dat lijkt op grond met iets meer zand er in dan mijn potgrond. Ga toch maar een zakje speciale grond halen zo.

Plaats reactie