Hulp in aanleg voortuin

Advies nodig over het aanleggen of ontwerpen van de tuin of het bouwen van een compostbak of een rozenboog? Dit is de plek om vragen te stellen, tips en ervaringen te delen
Plaats reactie
DAE avatar
Jope147
Reacties Topics

Hulp in aanleg voortuin

Bericht door Jope147 » zo 10 mar 2019, 11:06

Graag zou ik hier even van kenners (want ik ben een 'groentje' op dat gebied) wat ideeën willen omtrent planten die ik zou zetten in mijn voortuin.
Hieronder enkele foto's van hoe mijn tuin er nu uitziet.
De kleine driehoek waren zomerbloeiers en zijn er dus volledig uit.
Boompje (die ik niet echt kan benoemen) en 2 x euonymus fortunei ernaast zouden blijven staan.

Bedoeling zou wel zijn om vaste planten te nemen met bijkomende bedoeling om altijd wel iets van kleur te hebben het hele jaar door. Is zandgrond en op een zonnige plaats (zie schets hieronder van voortuin).

Zou ik in de eerste plaats nog iets aan de grond moeten toevoegen vóór aanplanting om het vocht beter vast te houden? Heb grond aangevoerd van bloemist dus die zal wel in orde zijn... Heb al gelezen van waterkristallen en zo ook...??

Het enige waar ik reeds uit ben, is dat ik zoiezo met een bodembedekker (of meerdere) wil werken omdat:
1/ ik met zandgrond zit en zo de grond vochtiger zal blijven
2/ véél minder onkruid en mooier dan boomschors (vind ik dan)

Wie heeft ervaring met bodembedekkers op zandgrond?
Hier een paar opties die ik reeds even bekeken heb:

- Waldsteinia Ternata
- Pachysandra Terminalis
- Phlox Moerheimii
- Phlox Candy Stripes
- Phlox Emerald Cushion Blue
- Duizendblad
- Maagdenpalm
- Ooievaarsbek
- Lysimachia nummularia
- Viooltje
- Blauwkussen

Mensen met andere (betere) ideëen?

Vaste planten sta ik nog nergens omdat ik het steeds moeilijk vind hoe te planten qua hoogte. Heb al gehoord om van hoog naar laag te werken of omgekeerd, of alles door elkaar. Werk je met veel verschillende soorten planten op mijn (kleine) ruimte, wat dan misschien chaotisch overkomt, of net niet? M.a.w. veel vragen en onwetendheid.

Is er iemand die eventueel een klein plannetje zou willen maken met wat waar te zetten om me op weg te helpen?
Zou ik enorm appreciëren! Hoop dat ik wel voldoende info gaf...??

Maar zoiezo: het verleden heeft al uitgewezen dat de zoektocht naar een mooie voortuin in zandgrond vrij moelijk blijkt :cry: ...
Bijlagen
Scan4.jpg
P1010046.JPG
P1010045.JPG
P1010044.JPG

Bit
Reacties Reacties Avatar Topics

Re: Hulp in aanleg voortuin

Bericht door Bit » wo 13 mar 2019, 13:21

Nogal complexe vraag wel he ? Maak ik regelmatig beplantingsplannen dus ik zou je hiermee moeten kunnen helpen. Een mini-poging dan:

Je zandgrond kun je verrijken en beter vochthoudend maken, door jaarlijks tussen de planten en soms ook Ăłp de groepen vaste planten, compost toe te dienen. Je brengt zo meer organisch materiaal in je grond, de grond wordt ook wat voedamer en het bodemleven zal je dankbaar zijn: een gezondere bodem is de basis voor een goed presterende tuin.

De tuin is zonnig. Dan moet je je keuze aan planten daar op richten. De planten die goed groeien onder meer schaduwachtige condities, zoals je noemt : Pachysandra, Waldsteinia, de Lysmachia nummelaria ( kan wel zonnig, maar verlangt dan heel veel vocht ) en de maagdenpalm, moet je lekker links laten liggen, dat gaat op je zandgrond allemaal moeizaam zijn en verbranden.

Ik mis tijm soorten, ook de Oreganum vulgare, daarvan ook de gouden, is mooi, goedkoop en dankbaar. Sedums ?
Je noemt de ooievaarsbek. Daarvan zijn er zeker 40 soorten op de Nederlandse markt; sommigen zijn laag en geschikt voor volle zon. Ik zou ook zeker de Geranium 'Rozanne' aanbevelen: wel wat rommelig, maar niet hoog en oneindig bloeiend.
Ik mis asters ( wel je grond verrijken ), ik mis Campanula's. En waar is de lavendel ?
Geen struikjes ? Wat daar in het centrum staat zie ik zo niet van je foto. Lekker weghalen of uit dat centrum halen naar de kant of hoek; dat bepaalt veel te veel de vorm van je tuin zo.

Er is nog veel meer mogelijk. Denk ook aan rozen. Ben je niet echt een tuinier, dan zijn er zat rozen die ook met heel weinig onderhoud, ziektevrij en erg langdurig presteren, ook die laag blijven.

Je hebt in je hoofd gezet dat jouw situatie nadelen heeft. Bv je zandgrond. Hoeft helemaal geen nadeel te zijn ! En je zon situering is perfect zelfs.

Grond gekocht bij de bloemisterij ? Weet ik niet wat je gekocht hebt ? Ik hoop geen potgrond ? Maar goed. Het verbeteren van je bodem neemt sowieso jaren hoor. Geeft niet.

DAE avatar
Jope147
Reacties Topics

Re: Hulp in aanleg voortuin

Bericht door Jope147 » vr 15 mar 2019, 12:28

Beste,

Bedankt voor je reactie en ja was inderdaad een hele boterham :D ...
Heb enorm veel vragen maar je kan (zonder een peperdure tuinarchitect onder de arm te nemen) zo moeilijk aan extra, juiste info komen.
Dikwijls zie je van eenzelfde plant dan in verschillende boeken ook verschillende eigenschappen staan :o , welke planten passen goed samen en welke dan weer niet, neem je 2 of 3 vaste kleuren om het niet te chaotisch te maken of juist wel enz...

Ik zou nu graag als ik iets plant een mooi voortuintje willen zonder weer nodeloos geld in het water te moeten gooien.

De grond is van een bevriende bloemist maar is gewoon heel gezonde grond, dus geen potgrond.
En haal jij de compost dan uit je eigen tuin of...? Want ik heb hier eigenlijk zelf geen compost...

Zoiezo zou ik graag overal met een bodembedekker werken. Vraag me alleen af of je dan met Ă©Ă©nzelfde overal werkt of net best niet?

Jij hebt er precies wel veel verstand van lees ik. Zou jij geen ruwe schets willen maken van hoe jij het zou invullen? Kan ik eventueel nog aanpassen of schrappen dan. Ben ik tenminste al beetje op weg...

M.a.w. heel veel vragen waar ik momenteel nog geen antwoorden op weet. Volop in de leer :roll:

Plaats reactie