Hedera heeft het moeilijk

Voor advies en suggesties over kamerplanten en (andere) tropische planten.
Plaats reactie
UrbanJungle
Reacties Avatar Topics

Hedera heeft het moeilijk

Bericht door UrbanJungle » di 12 mar 2019, 08:49

Hallo!

Ik ben een liefhebber van planten in huis. Heb er behoorlijk wat en dat gaat al lange tijd prima.
Nu heb ik inmiddels mijn tweede hedera aan moeten schaffen omdat de eerste het helaas niet heeft gered.
In mijn beleving zou dit geen lastige plant moeten zijn. Maar het tegendeel blijkt waar.

De plant staat op een plank in de zithoek.
Er staat geen volle zon, maar het is een lichte plek.
Er is geen verwarming vlak naast of onder de plant.
Bewateren doe ik ongeveer eens per twee weken.

Wat doe ik fout?

Alan

Re: Hedera heeft het moeilijk

Bericht door Alan » di 12 mar 2019, 13:16

Hedera wordt inderdaad als makkelijke plant gepromoot, maar de praktijk is anders. Jouw vraag is niet uniek op het forum, zie bijvoorbeeld ook: viewtopic.php?f=8&t=592

Licht is in ieder geval topprioriteit voor deze kamerplant. Liefst geen direct zonlicht. Dat zit zo te lezen bij jou dus wel goed.

Daarnaast is het een plant waar de grond liever droger is dan te nat. Laat de grond dus iets drogen (maar nooit uit laten drogen!) voordat je de plant weer opnieuw water geeft. Kijk vooral naar het hart van de pot(grond) of de plant water nodig heeft. Zorg voor goede afwatering en bij het herpotten voor potgrond voor kamerplanten. Maar in je bericht lees ik dat je ook daar al aan gedacht heb.

Het enige waar ik dan nog aan denk is dat de plant misschien ergens op de tocht staat, bijvoorbeeld ventilatierooster of open raam? De plant is geen fan van hoge temperaturen (liever iets kouder dan te warm), maar kan ook slecht tegen wisselende temperaturen. Ook een woonkamer waar het 21 graden is kan de plant parten spelen. Bij onverwarmde ruimtes van 10°C - 18°C doet Hedera het goed. Warmer kan op de lange termijn voor problemen zorgen. Wil je de plant toch op een warme plek zetten, dan moet je rekening houden met de luchtvochtigheid.

En tenslotte voeding. Let er op dat je een voeding koopt die veel stikstof bevat.

Maar of dit de sleutels tot succes zijn in jouw geval...

UrbanJungle
Reacties Avatar Topics

Re: Hedera heeft het moeilijk

Bericht door UrbanJungle » di 12 mar 2019, 15:04

Alan schreef:
di 12 mar 2019, 13:16
Hedera wordt inderdaad als makkelijke plant gepromoot, maar de praktijk is anders. Jouw vraag is niet uniek op het forum, zie bijvoorbeeld ook: viewtopic.php?f=8&t=592

Licht is in ieder geval topprioriteit voor deze kamerplant. Liefst geen direct zonlicht. Dat zit zo te lezen bij jou dus wel goed.

Daarnaast is het een plant waar de grond liever droger is dan te nat. Laat de grond dus iets drogen (maar nooit uit laten drogen!) voordat je de plant weer opnieuw water geeft. Kijk vooral naar het hart van de pot(grond) of de plant water nodig heeft. Zorg voor goede afwatering en bij het herpotten voor potgrond voor kamerplanten. Maar in je bericht lees ik dat je ook daar al aan gedacht heb.

Het enige waar ik dan nog aan denk is dat de plant misschien ergens op de tocht staat, bijvoorbeeld ventilatierooster of open raam? De plant is geen fan van hoge temperaturen (liever iets kouder dan te warm), maar kan ook slecht tegen wisselende temperaturen. Ook een woonkamer waar het 21 graden is kan de plant parten spelen. Bij onverwarmde ruimtes van 10°C - 18°C doet Hedera het goed. Warmer kan op de lange termijn voor problemen zorgen. Wil je de plant toch op een warme plek zetten, dan moet je rekening houden met de luchtvochtigheid.

En tenslotte voeding. Let er op dat je een voeding koopt die veel stikstof bevat.

Maar of dit de sleutels tot succes zijn in jouw geval...
Dank voor je antwoord.
Van tocht is geen sprake. Ook de ramen en roosters in de zithoek zijn dicht en zeker 1-2 meter uit de buurt.

Misschien is het dan toch de temperatuur.
Meestal is het tussen de 18-20 graden, zelden warmer.
Misschien moet ik een iets koelere plek en nog lichtere plek zoeken.

Plaats reactie