Mag onkruid in de compostbak?

Advies nodig over het aanleggen of ontwerpen van de tuin of het bouwen van een compostbak of een rozenboog? Dit is de plek om vragen te stellen, tips en ervaringen te delen
Plaats reactie
FdeB70

Mag onkruid in de compostbak?

Bericht door FdeB70 » za 23 mar 2019, 19:05

Mag ik ( alle ) onkruid in de compostbak gooien?
Zo ja, Moet ik dan de wortels losbreken zodat het niet gaat verder groeien in de bak?
Mag er om die wortels ook nog een beetje aarde aan kleven of stimuleert dat weer doorgroei?

Doug

Re: Mag onkruid in de compostbak?

Bericht door Doug » zo 24 mar 2019, 21:02

Hallo,

In principe kun je alle onkruid kwijt in de compostbak, maar:
  • een groot deel van de zaadjes van onkruid dat al in het zaad staat overleeft de gemiddelde composthoop bij huis. De composthoop wordt niet warm genoeg om de zaadjes te neutraliseren. Ik heb dat zelf gemerkt nadat ik veel gras dat al in het zaad stond in mijn compostbak van 1 m bij 1 m heb gegooid. Toen ik die compost later ging verdelen over de tuin kwam op die plaatsen veel gras op. Oftwel, pas op met onkruid dat in het zaad staat.
  • hetzelfde geldt voor onkruid dat zich via de wortel kan vermeerderen, zoals kweekgras. Mijn ervaring is dat dit onkruid wel dood gaat in de gemiddelde composthoop bij huis, zeker na enkele jaren. Je moet er dan wel voor zorgen dat je voldoende aanvoer van materiaal hebt om te voorkomen dat de wortelonkruiden alsnog weer boven kunnen komen.
  • Wortels losbreken is niet noodzakelijk, maar zoals net aangegeven: zorg er wel voor dat je het licht ontneemt, zodat de plant niet verder kan groeien. Bijv. een vat met een deksel, of zorgen dat je voldoende aanvoer hebt van nieuw composteerbaar materiaal dat dit licht ontneemt.
  • Er mag grond aan de wortels blijven zitten. Zie vorige punt mbt wegnemen licht. Zeker bij grassen is het niet te doen om al de aarde van tussen de wortels te krijgen. Ik doe het al jaren met grond aan de wortels in de compostbak en dat gaat altijd goed.
Wil je echt goed composteren dan zal je de composthoop zorgvuldig moeten opbouwen en regelmatig keren (zie elders op het internet), dan kun je een goede mix en hoge temperaturen bereiken. Zelf doe ik dat niet. Ik gooi alles in een vat, tot het vol is en kijk er vervolgens 2 jaar niet meer naar om. Daarna is het verteerd en kan ik het uitspreiden over de tuin.

Plaats reactie