Wel of niet snoeien van hortensia?

Advies nodig over het aanleggen of ontwerpen van de tuin of het bouwen van een compostbak of een rozenboog? Dit is de plek om vragen te stellen, tips en ervaringen te delen
Plaats reactie
DAE avatar
Lynn
Topics

Wel of niet snoeien van hortensia?

Bericht door Lynn » za 30 mar 2019, 16:22

In de tuin van ons nieuwe huis staan twee hortentsia's. Ik vond dat vroeger ook al zulke mooie planten, maar helaas kan ik niet meer vragen hoe die toen gesnoeid werden. Ik lees op internet tegenstrijdige berichten. De een zegt dat je niet mag snoeien, de ander zegt van wel? Wat is waar? En waar moet ik op letten als ik toch ga snoeien?

Ik wil er nog bij vermelden dat ze een stukje boven het gazon hangen, dus daar wil ik sowieso iets aan doen... :think:

Herman

Re: Wel of niet snoeien van hortensia?

Bericht door Herman » vr 05 apr 2019, 16:57

Het is afhankelijk welke soort Hortensia je hebt staan in de tuin. Een veel verkochte horensia is hydrangea macrohylla en die vormt bloemknoppen aan het einde an de zomer. Zou je die plant snoeien dan knip je de bloemen weg. Maar het goede nieuws: je kunt nu, in het voorjaar, de oudste takken, snoeien. Mogelijk zelfs tot op de grond om ruimte te creëren voor nieuwe groei. Dus ja, nu hier en daar wat bij snoeien mag, maar niet te rigoreus anders heb je geen bloemen meer.

Er zijn ook hortensia's waar de bloemen op nieuw hout verschijnen. die kunnen zonder problemen gesnoeid worden.

Plaats reactie