Japanse esdoorn ..2de kans of hopeloos?

In dit planten forum stel je alle tuin vragen over planten, bloemen, bomen, heesters of deel je tips en ervaring aan anderen tuin liefhebbers.
Plaats reactie
DAE avatar
Isabel
Topics

Japanse esdoorn ..2de kans of hopeloos?

Bericht door Isabel » zo 31 mar 2019, 12:55

Goedemiddag,
Ik heb een vraag:
Een vriend van mij heeft vorige week zijn mooie japanse esdoorn uit de tuin gehaald om weg te doen.
Hij heeft hem behoorlijk gesnoeid en mishandeld zeg maar.. :?
Er zitten nog wel wortels aan.
Nu is mijn vraag of deze boom nog een 2de kans kan krijgen?
Wij willen de boom in een grote speciekuip zetten met turfgrond en kijken wat er gebeurt voordat we hem in de tuin graven.
Zou dit nog wat worden of is dit een hopeloze zaak?
Zie bijlage ..en ik zie graag jullie reacties tegemoed .Afbeelding
Bijlagen
20190331_124303.jpg
20190331_124341.jpg

Alan

Re: Japanse esdoorn ..2de kans of hopeloos?

Bericht door Alan » vr 05 apr 2019, 17:59

Een kleine kans dat dit nog wat wordt, ik zie maar weinig fijne wortels meer en veel zaagschade. Maar zoals je zelf al aangeeft, proberen kan geen kwaad.

Als je al een plek hebt in de tuin die vrij is en waar de boom geplant gaat worden als die aanslaat, waarom zou je hem daar dan nu niet direct zetten? Als hij aanslaat dan zit je goed, maar je verliest niks als de boom niet aanslaat. Plant de boom op dezelfde diepte, breng een dikke mulchlaag aan en blijf de boom regelmatig water geven. Zet eventueel een boompaal er naast om de boom te steunen.

In speciekuip zie ik risico's, met name een minder stabiele omgeving. Vooral de grond kan in potten/kuipen erg lang nat blijven en ook de temperatuur wisselt nogal. Je kunt het uiteraard proberen. Gebruik geen pure turfgrond maar potgrond. Kies voor een wat betere potgrond (florentus) of een goed doorlatend grondmengsel en boor veel gaten in de kuip voor de afwatering. Geef regelmatig water, maar niet te veel.
Hilde vinden dit nuttig/leuk

Hilde

Bericht door Hilde » vr 05 apr 2019, 20:45

Een beetje turf door de grond mengen bij het planten mag best. De Japanse esdoorn groeit het best in de halfschaduw in vrij vochtige en zure grond. Kleigrond en kalkhoudende grond zijn minder geschikt. Esdoorns zijn geen echte kalkhaters, maar de zuurgraad van de grond mag niet ver boven 5,5 stijgen. Je kunt een te hoge zuurgraad verlagen door tuinturf te gebruiken.

Bit
Reacties Reacties Avatar Topics

Bericht door Bit » zo 07 apr 2019, 16:19

Behoorlijk kansloos wel. Sorry.

Plaats reactie