Gerbera zaadjes... waar te beginnen

In dit planten forum stel je alle tuin vragen over planten, bloemen, bomen, heesters of deel je tips en ervaring aan anderen tuin liefhebbers.
Plaats reactie
DAE avatar
groenerdangroen
Reacties Topics Topics

Gerbera zaadjes... waar te beginnen

Bericht door groenerdangroen » zo 31 mar 2019, 15:09

Hallo,

Ik wil zelf graag gerbera kweken. Nu heb ik online gezocht, maar 99% van de videos zijn waardeloos.
Bestaat er een stap voor stap tutorial hoe ik dit moet doen en alles wat ik er voor nodig heb.

Alvast bedankt.

Alan

Re: Gerbera zaadjes... waar te beginnen

Bericht door Alan » vr 05 apr 2019, 18:10

Het is niet de gemakkelijkste plant om te zaaien.
1. gebruik verse zaden. De kiemkracht neemt snel af.
2. vul een zaaibak die je af kunt dekken met kap met zaai en stekgrond. Geen zaaibak met deksel? Je kunt een zaaibakje (bijv. van de chinees) of ieder ander bakje gebruiken. Dat kun je afdekken met vershoudfolie om het vocht vast te houden.
3. Verdeel de zaadjes over de zaaibak en dek af met een heel dun laagje zaak en stek grond (zeker niet te dik!!).
4. Pak een plantenspuit/vernevelaar en spuit de grond goed nat. Met een gieter kan ook, maar dan is de kans groot dat de zaadjes en bovenlaag wegspoelen.
5. Zorg voor een constante temperatuur van 20 - 24 graden Celsius
6. Eenmaal gekiemd laat je de plantjes in de zaaikbak staan totdat ze een of meerdere echte blaadjes (anders dan de kiemblaadjes) hebben. Dan kun je ze verspenen naar potjes om uit te groeien tot grotere planten.

Ik hoop dat je hiermee wat kunt. Heb je nog specifieke vragen over bovenstaande handleiding, stel die dan gerust hier.

Plaats reactie