Cortaderia selloana (Pampasgras) te groot geworden

In dit planten forum stel je alle tuin vragen over planten, bloemen, bomen, heesters of deel je tips en ervaring aan anderen tuin liefhebbers.
Plaats reactie
DAE avatar
phaan47
Reacties Topics

Cortaderia selloana (Pampasgras) te groot geworden

Bericht door phaan47 » za 06 apr 2019, 09:35

Hoi,

Ik denk dat wij Cortaderia selloana (Pampasgras) in de tuin hebben maar weet niet hoe we dit moeten verzorgen (zie foto).
Het is nu een massief blok :D Heeft iemand een idee?

Alvast bedankt!

Groetjes
Paul
Bijlagen
20190405_102021.jpg
Riet

Alan

Re: Cortaderia selloana (Pampasgras) te groot geworden

Bericht door Alan » za 06 apr 2019, 10:06

Ik kan het helaas niet goed zien op de foto, maar voor nu: rustig afwachten tot de plant gaat uitlopen. ;)

Wel valt op dat de pol wel heel erg kort is gesnoeid,. Beter is snoeien tot circa 20-30 cm boven de grond. Snoeien doe je in het voorjaar. Het blad beschermt dan in de winter nog de pol tegen vrieskou en rotten van de pol door vocht. Eventueel samenbinden om een zo goed mogelijke bescherming te bieden.

Bij strenge winters afdekken tegen bevriezen, maar zo te zien hebben jullie al een flinke plant staan en moet dat wel goedkomen. Gebruik eventueel ook een rietmat of noppenfolie. Zo wordt het hart van de plant tegen kou en teveel nattigheid beschermd.

En ik zie het niet goed op de foto, maar plant gedijt het beste op een zonnige plek.

Is je vraag zo beantwoord of wil je nog meer weten? Zo ja, wat? :)

DAE avatar
phaan47
Reacties Topics

Bericht door phaan47 » zo 07 apr 2019, 09:57

Beste Alan,

Bedankt voor de snelle reactie.
Ik ben bang dat wij ze niet goed verzorgd hebben, hoewel ze ieder jaar wel mooie pluimen geven. Ik heb ze zelf te kort gesnoeid. Hier kwam ik pas later achter. Handig om eerst te gaan snoeien en dan te bedenken om dit eens na te vragen.

Ik heb nog een foto bijgevoegd van het binnenste deel. Dit is een vrij compacte massa geworden en nu opgedroogd maar was erg nat in het midden. Is het handig om iets met het middendeel te doen? een stuk uit halen?

Nogmaals bedankt!
Gr
Paul
Bijlagen
20190407_094845.jpg

Alan

Bericht door Alan » zo 07 apr 2019, 11:00

Hallo Paul,

Het is niet ongewoon dat er in natte winters een stukje wegrot.

Twee mogelijkheden.

- Het dode deel afsteken, afspitten en beetje goede grond er tegen aan. Het goede deel zal daar weer in gaan groeien.
- of - en dat is wat mij betreft aan te raden - Haal de planten uit de grond, verwijder de rotte delen en zoek de gezonde, buitenste, jongere, levendige delen om weer terug te planten. Mag bij elkaar, maar je kunt de pollen ook gebruiken om de stukken op enige afstand van elkaar weer uit te planten.

Zelf zou ik er dit jaar voor kiezen om even niks te doen en bovenstaande pas volgend jaar te doen. Dan weet je namelijk precies wat de gezonde delen zijn. Nu weet je dat niet, doordat (misschien) nog niet goed zichtbaar is welke stukken weer terug gaan uitlopen.

Plaats reactie