Pruimenboom elk jaar luizen

In dit planten forum stel je alle tuin vragen over planten, bloemen, bomen, heesters of deel je tips en ervaring aan anderen tuin liefhebbers.
Plaats reactie
DAE avatar
Hilda 54
Reacties Topics Topics

Pruimenboom elk jaar luizen

Bericht door Hilda 54 » zo 07 apr 2019, 19:36

Beste mensen,

Ik heb elk jaar in mijn pruimenboom luizen,nu heb ik gehoord dat je met lieveheersbeestjes
de luizen kunt bestrijden.
Nu vroeg ik me af wanneer ik de lieveheersbeestjes moet inzetten.
Heeft iemand nog andere tips?

Met vriendelijke Groet

Hilda

Doug

Re: Pruimenboom elk jaar luizen

Bericht door Doug » ma 08 apr 2019, 19:05

Hoi Hilda,

Luizen zijn een bekend probleem bij pruimenbomen.

Om je vraag met lieveheersbeestjes te beantwoorden. Ja, klopt, dat zijn een van de natuurlijke vijanden van luizen en ze eten die op. Net als sluipwespen. Lieveheersbeestjes worden de komende weken weer actief, dus rond deze periode starten.

Je bericht geeft geen duiding of het een grote of kleine pruimenboom is en hoe groot de aantasting is. Normaal zou ik zeggen doe er niet te veel aan, de natuurlijk vijanden doen hun werk. Echter, gezien het nog vroeg in het jaar is en het mogelijk een grote aantasting wordt, adviseer ik je om eerst de boom goed af te spuiten met flinke waterstraat (zover mogelijk met formaat). Eventueel nog een ecomiddeltje gebruiken. Gaan ook de goede beestjes mee dood (zoals lieveheersbeestjes) die de luizen ook opeten. Of zelfmaakmengsel: 1 liter water, half theekopje spiritus en 3 druppels Dreft. Spuiten na een week en daarna nog een keer een week later herhalen om uitgekomen eitjes ook te doden.

DAE avatar
Hilda 54
Reacties Topics Topics

Bericht door Hilda 54 » di 09 apr 2019, 13:19

Dank je wel Doug,mijn boom is 2 meter

Bit
Reacties Reacties Avatar Topics

Bericht door Bit » za 13 apr 2019, 11:45

Wat al gezegd is dus. Komt wel bij, als u er steeds weer last van hebt, kunt u zich afvragen of het boompje wel op de juiste plaats staat. Pruimen hebben wel snel last van luis, maar als hij lekker op de wind staat, goed op de zon ( veel zon, 8u per dag of meer ) dan hoeven af en toe wat luizen echt geen probleem te zijn. Zit hij telkens Ăłnder, dan klopt er iets niet aan zijn standplaats.

Pruimenbomen niet mesten, ook een oorzaak.

DAE avatar
Hilda 54
Reacties Topics Topics

Bericht door Hilda 54 » za 13 apr 2019, 12:32

Dank u wel voor u reactie,ga er naar kijken

Plaats reactie