Schimmel op muntplant (op water)

Voor advies en suggesties over kamerplanten en (andere) tropische planten.
Plaats reactie
DAE avatar
I.boukiou
Reacties Topics

Schimmel op muntplant (op water)

Bericht door I.boukiou » za 13 apr 2019, 13:06

Ik had een vraagje een hoop dat iemand mij hierbij kan helpen. Sinds kort had ik een munt takje in een pot met water gedaan omdat ik weet dat als je dat doet er nieuwe wortels groeien. Maar ik merkte dat in de afgelopen tijd er witte schimmel op groeide op de wat oudere bladen ook al had de andere die er besmet mee waren verwijderd. Ik heb vandaag ff dw plantje onder kraan water gehouden met de hoop dat het overige er misschien van af wordt gewassen. Ik las ook dat ik beter bron water dan kraanwater kon gebruiken maar weet niet ook klopt. Maar ik hoop meer dat iemand mij kan helpen met schimmel die op de bladen zit😱😭

Alan

Re: Schimmel op mijn plant

Bericht door Alan » za 13 apr 2019, 13:28

Begrijp ik het goed dat je het muntplantje probeert te laten groeien op water? - een foto toevoegen geeft ons iets meer duidelijkheid - Dat gaat niet lukken. Hoogstens om de takjes nog even een paar dagen vers te houden, maar groeien gaat niet werken. Vergelijk het met een bos bloemen...

De takjes munt verzwakken dus, en worden vatbaar voor schimmel.

Als de plantjes een paar worteltjes hebben kun je ze wel in grond planten en hopen dat ze daar verder groeien (maar let op als het plantje in de grond is geworteld moet je het niet binnen laten groeien, munt hoort buiten te groeien waar de temperatuur en lichtomstandigheden beter zijn.)

DAE avatar
I.boukiou
Reacties Topics

Re: Schimmel op muntplant (op water)

Bericht door I.boukiou » za 13 apr 2019, 14:11

ja ik heb dus een tak in een pot water gedaan en in ongeveer een maandje is er behoorlijk wat wortels gegroeid. ik had dit vroeger ook gedaan maar ik had toen geen last van de schimmel het enige verschil met toen en nu is de plaat voor heen had ik op de vensterbank in de keuken gezet nu staat het in de woonkamer waar ook veel meer licht naar binnen schijnt.
xx.jpg
x.jpg

Alan

Bericht door Alan » za 13 apr 2019, 19:00

De methode die jij toepast vind ik zelf alleen geschikt om munt kort nog even vers te houden. Maar wat je aan het doen bent/ wilt bereiken is een soort Hydroponics (planten kweken op water - google maar eens).

Wat ik denk: je hebt takjes munt gekocht, die zijn afgeknipt en hebben dus een tijdje zonder voering/water gezeten. Daardoor verzwakken ze. Als er vervolgens schimmelsporen zijn (al dan niet al aanwezig op het blad of rondzweven in de lucht), dan ontstaat er een aantasting. Voor de staat waar dit binnenplantje in verkeerd (proces van weer opnieuw wortels aanmaken), zijn ze gedoemd verloren te gaan. Kortom, takjes zijn verloren. Koop nieuwe.

Toch is munt vooral een buitenplant. Straks in het voorjaar raad ik je aan een plantje te kopen in het tuincentrum en in pot te zetten. Voor als je een tuin hebt: Munt is een notoire woekeraar, een goeie truc is om de plant in een pot te zetten en die met pot en al in te graven. Zo voorkom je dat je munt straks overal terugvindt in je tuin.

DAE avatar
I.boukiou
Reacties Topics

Bericht door I.boukiou » za 13 apr 2019, 22:37

dankewel :thumbup: :thumbup:

Plaats reactie