Hydro ficus lyrata bruine plekken

Voor advies en suggesties over kamerplanten en (andere) tropische planten.
Plaats reactie
DAE avatar
Cjhoiting
Reacties Topics

Hydro ficus lyrata bruine plekken

Bericht door Cjhoiting » zo 14 apr 2019, 16:57

Helaas krijgt mijn ficus lyrata hele bruine plekken op de nieuwe bladeren en op de andere bladen bruine randen. Het is een hydroplant. Ik heb de bak gevuld met hydrokorrels en daarop de bak met plant en watermeter geplaatst en afgevuld met hydrokorrels. Zou de watermeter daardoor te snel aangeven dat er water bij moet? Hij zakt namelijk wel heel snel...

Hoe red ik mijn mooie plant?
Groet José
Bijlagen
image.jpg
image.jpg

Doug

Re: Hydro ficus lyrata bruine plekken

Bericht door Doug » ma 15 apr 2019, 11:03

Dag Cjhoiting,

Kan verschillende zaken hebben.

Bruine plekken door schade aan het blad. Voor mijn eigen gemak quote ik een website van een kweker.
One of the biggest things to be aware of with a Ficus lyrata, and any other thick, rigid leaved plant is that their leaves are very easily bruised when bent. This leads to most Ficus lyratas developing large dark brown/black spots on their leaves and even dropping a number of leaves within the first 3-6 months after they are brought home. Many first time Ficus owners panic as the bruises develop slowly and the leaves drop and think that this is a sign of disease but it is a part of the trauma of a tree being moved and rigid vascular tissue breaking as a result. Given the proper care the Ficus will settle in over those 3-6 months and any new growth will be bruise free. As it is settling in any leaves that develop particularly large bruises can be trimmed off. It is best to leave leaves with minor damage on the tree to maximize it’s photosynthetic surfaces for a faster recovery.

Due to the unavoidable trauma that comes with moving these trees around, especially for the larger specimens, we highly recommend purchasing a Ficus lyrata in late winter or early.
Maar niet alleen door verplaatsen/verver, ook door andere lokale schade.
Leaf tissues can actually start to break down while leaves are still on the tree, as the fungi whose job it is to do this begin their work. That's what it looks like. It's likely there was something contributing to the localization of the necrotic tissues, like a chemical being sprayed on the tree and allowed to dry, localized exposure to sudden chill, overfertilizing, ....
Ik denk niet direct aan een licht, water of voeding gerelateerd probleem. Dan is er sprake van meer geel blad en een andere bruintint (droger blad ook, met duidelijk omlijnd vlak / geel - ten opzichte van deze zwarte plekken die waarschijnlijk ongeveer nog dezelfde structuur hebben als het blad).

Toch wil ik op basis van je verhaal water nog niet helemaal uitsluiten. Ik weet helaas te weinig van hydrophonics om je te kunnen helpen wat goed is voor deze plant, anders dan de eisen die gesteld worden aan een ficus (algemeen: geef water wanneer de eerste paar cm van de grond droog zijn - mag niet te nat staan).

DAE avatar
Cjhoiting
Reacties Topics

Re: Hydro ficus lyrata bruine plekken

Bericht door Cjhoiting » zo 21 apr 2019, 10:30

Heel erg bedankt voor je reactie. Ik ben inderdaad ook aan het experimenteren met minder vaak water en wacht even af hoe het zich ontwikkeld!

Plaats reactie