Welke plant is geschikt

In dit planten forum stel je alle tuin vragen over planten, bloemen, bomen, heesters of deel je tips en ervaring aan anderen tuin liefhebbers.
Plaats reactie
DAE avatar
Nick
Reacties Topics

Welke plant is geschikt

Bericht door Nick » ma 15 apr 2019, 21:40

Hallo, zal me even voorstellen, ik ben Nick..
Heb sinds kort mijn eigen huis met een zeer kleine tuin..helemaal beteged dus geen groen.De tuin is 4 bij 4 dus echt klein.
Ik wil graag lange potten aan de gehele zijkanten zodat de schutting bedekt is met groen..welke plant is geschikt? ik had bamboe in gedachten of een soort riet..ik houvan exotische planten..maar wel winterhard..en makkelijk te verzorgen..heeft iemand advies voor mij en hoe groot de bloembakken moeten zijn..liefst niet al te diep en hoog..alvast bedankt!

Hilde

Re: Welke plant is geschikt

Bericht door Hilde » ma 15 apr 2019, 21:47

Hoi Nick, welkom op het forum. Kun je nog wat meer informatie geven over zon /schaduw gedurende de dag en evt een foto van de plek waar je de potten / bakken wilt zetten?

DAE avatar
Nick
Reacties Topics

Bericht door Nick » ma 15 apr 2019, 21:57

Hallo Hilde, bedankt voor je reactie..mijn tuin ligt op het zuiden en er is de hele dag zon..geen schaduw..

DAE avatar
Nick
Reacties Topics

Bericht door Nick » ma 15 apr 2019, 22:02

Ik wil ze graag precies voor de schutting zetten over de hele lengte dus..zodat de schutting voor een groot deel, liefst geheel bedekt is..

Alan

Bericht door Alan » di 16 apr 2019, 19:25

Met de beperkte ruimte (boven en ondergronds in bakken) moet het denk ik ook wel iets zijn wat compact blijft.

Bamboe zou goed kunnen. Die is niet alleen winterhard maar ook wintergroen. Andere hoge siergrassen kunnen ook, maar die zijn vaak niet wintergroen (wel winterhard).

Zelf vind ik Toscaanse jasmijn erg mooi (klimplant). Maar misschien is een Kamperfoelie (Lonicera), Passiebloem (Passiflora) of Clematis ook voldoende exotisch. Alleen klimplanten tegen de schutting of eventueel daarvoor aan een frame.

En tips voor struiken / haagplanten:
Elaeagnus ebbinge
Taxus baccata
Japanse hulst

Hou er wel rekening mee dat je bloembakken hoog genoeg moeten zijn (ong. 50cm.) zodat de planten voldoende plaats hebben om in te wortelen. Liever grote bakken met 3 Ă  4 planten dan individuele bakken per plant.

En als ik je een tip mag geven (zelf al eens de lange smalle hoge bloembakken nr 19 besteld, volgensmij waren die 70 hoog) voor goede en mooie plantenbakken: https://www.tuinenhomedecoratie.nl/houten-plantebakken

Scheelt je een hoop geld ten opzichte van het tuincentrum.

Plaats reactie