Frezen of omploegen gazon in de voortuin

Stel hier uw vragen of deel uw tips en ervaring over alles wat met water te maken heeft in de tuin, van waterplanten tot fonteinen
Plaats reactie
DAE avatar
gilberto
Reacties Topics

Frezen of omploegen gazon in de voortuin

Bericht door gilberto » wo 17 apr 2019, 17:08

Beste tuinliefhebbers,

Ik wil mijn oude gazon in de voortuin verwijderen.Hoe kan ik dit het best laten doen? Eerst het gazon besproeiƫn met verdelgingsmiddel en dan laten omploegen of niet besproeiƫn met verdelgingsmiddel en laten omfrezen door een tuinier.Daarna wil ik er kiezel of kleine witte steentjes of keiƫn laten aanbrengen en hier en daar een sierplant plaatsen.
Graag uw advies hierover.
Mvg,
gilberto. ;)

Alan

Re: Frezen of omploegen gazon in de voortuin

Bericht door Alan » wo 17 apr 2019, 19:04

Hallo Gilberto,

Hoe oude graszoden verwijderen?
Ik zou niet gaan ploegen of het gras onderspitten. Wanneer het oude gras wordt omgespit blijven de stukken gras dus onder de grond. Het nadeel hiervan is dat de oude stukke gras zullen gaan rotten. Hierdoor kunnen er verzakkingen ontstaan. Daarnaast blijft er op deze manier nog stukken onkruid en gras zitten die eventueel kunnen doorschieten in het nieuwe gazon.

Ik raad je aan de graszoden te verwijderen tot net onder de wortels. Dat kan bijvoorbeeld door er onder te steken met een schop, zodat je weer een soort grasmatten krijgt. Je kunt eventueel ook een grassnijder gebruiken (die wordt gebruikt om graszoden te verkrijgen), hier en daar wel te huur.

Gras wortelt vrij diep. Als de ondergrond na het verwijderen van de oude graszoden erg vast is raad ik je aan om te s spitten of te frezen, dus de wortellaag te verwijderen. Dat gaat het makkelijkst met een frees.

DAE avatar
gilberto
Reacties Topics

Bericht door gilberto » wo 17 apr 2019, 19:31

Hello Alan,

Vriendelijk bedankt voor het professionele antwoord. Een grassnijder gebruiken en daarna frezen is dus de beste oplossing. Ik wil na het verwijderen van het oude gazon witte steentjes of keiƫn werpen op de vrijgekomen oppervlakte en daar tussen hier en daar siergras planten. Welke sierplant raad u me aan?
gilberto

Alan

Bericht door Alan » wo 17 apr 2019, 19:57

Kleine tip nog voor het neerleggen van de kiezels. Leg daaronder worteldoek. Voorkomt dat evt zaden die aankomen waaien van bomen zich kunnen vestigen tussen de kiezels (en als dat gebeurd ze niet kunnen wortelen maar makkelijk weggehaald kunnen worden). Daarnaast: mocht je de kiezels beu zijn een stuk makkelijker weghalen ;)

Wat mij zo te binnen schiet:
Stipa tenuissima (niet wintergroen)
PENNISETUM ALOPECUROIDES 'HAMELN' (LAMPENPOETSERGRAS) (niet wintergroen)
Festuca Mairei (wintergroen)
Carex (wintergroen - wat groter blad).
of wat groter: Cortaderia Selloana Pumila - Pampasgras

Maar elke eerste naam is de soort, als je daar op googlet kom je verschillende online kwekerijen tegen waar je de verschillende planten van die soort kunt zien. Veel verschil in kleuren en hoogtes. Bijv van de stipa wordt de kleinste (Stipa tenuissima) maar 40 cm hoog, de hoogste (Stipa gigantea) haalt gemakkelijk 2 m. En bij de Festuca heb je soorten in groen tot felblauw. Leuk om daar te kijken wat je zelf mooi vindt.

DAE avatar
gilberto
Reacties Topics

Bericht door gilberto » wo 17 apr 2019, 20:44

Nogmaals dank Alan. Dankzij jouw info heb ik een beter overzicht gekregen om de tuinwerken aan te vangen. Ik zal ook eens neuzen op de websites met siergras met jouw vermelde namen voor de siergrassen.
Mvg,
gilbert :thumbup:

Plaats reactie