Olijfwilg Leiboom groeit slecht

In dit planten forum stel je alle tuin vragen over planten, bloemen, bomen, heesters of deel je tips en ervaring aan anderen tuin liefhebbers.
Plaats reactie
DAE avatar
jacim.welleman
Reacties Topics

Olijfwilg Leiboom groeit slecht

Bericht door jacim.welleman » wo 01 mei 2019, 20:53

Hallo,

Wij hebben in de voortuin is sinds vorig jaar 3 olijfwilgen leibomen staan.
Alleen nu is er al best veel blad vanaf gevallen.
Aan de bovenkant van het scherm groeit het goed,alleen vanonder is het bijna kaal.
Is hier iets aan te doen?

Bedankt

Doug

Re: Olijfwilg Leiboom groeit slecht

Bericht door Doug » do 02 mei 2019, 18:48

Hallo Jacim,

Mogelijk dat de lange periode van droogte vorig jaar de plant geen goed heeft gedaan. Bij heet weer mag de boom best wat water krijgen.

Een olijfwilig (Elaeagnus ebbingei) kun je gelukkig snoeien om het dode hout te verwijderen, waarna de plant weer zal uitlopen. Het beste tijdstip voor zo’n flinke snoeibeurt is het vroege voorjaar (maart), maar nu kan ook nog wel. Snoei terug tot gezond hout en of gezonde vertakkingen. Hij zal uitlopen onder een snoeipunt en daar voller worden. Vergeet niet de plant wat extra water en een laagje compost boven op de grond te geven als hij gaat uitlopen, ter bevordering van het herstel.

Voeg evt nog een foto toe voor ons beeld en aanvullend advies. Vraag ook zeker je hovenier of kweker die de boom heeft geplant / waar je hem gekocht hebt om advies.

DAE avatar
jacim.welleman
Reacties Topics

Bericht door jacim.welleman » vr 03 mei 2019, 17:21

Hallo,

De olijfwilgen zijn pas na de droge zomer geplant.
Ze hebben het regelmatig wel te verduren met harde wind.
Helpt het ook als ik wat meststof erbij gooi na het snoeien,en hoever kan ik terug snoeien?
Bijlagen
FA4A5D45-6463-49F4-B1A1-2D745AA04809.jpeg

Bit
Reacties Reacties Avatar Topics

Bericht door Bit » zo 05 mei 2019, 15:14

Als je wilt, kun je wel wat snoeien, maakt niet zo veel uit tot hoe diep ofzo, de struik kan goed tegen diepe snoei en loopt ook op oud hout goed uit.
Waar je lei-bomen last van hebben, is de wind inderdaad. De situatie is erg open denk ik en zien wel ook op je foto. De planten zijn heel sterk wel, maar die paar weken sterke wind Ă©n koude ( oostenwind ) hebben de bomen geen goed gedaan.

Niet mesten, wel water blijven geven, in de wind verdampen de bomen ook meer. Ik neem aan dat je de bomen met potkluit gekocht hebt ? De bomen moeten eerst nog beter wortelen zeg maar. Best niet te vaak water geven en maar een beetje, maar liever minder vaak maar wel véél.

Zelf vind ik deze soort niet zo geschikt op rek en hoogstam, het zijn eigenlijk struiken en willlen niet graag vol op de wind. Maar zoals gezegd, zijn ze ook wel sterk. Ze zullen gaan uitlopen lopende het voorjaar, met nieuwe takken en blad, dan ook blijven water geven. 10mm regen op een dag is helemaal niks in de wind.

Eigenlijk hoef je dergelijke bomen in het geheel niet te mesten.

Plaats reactie