Mag ik mijn Carex nog terugsnoeien?

In dit planten forum stel je alle tuin vragen over planten, bloemen, bomen, heesters of deel je tips en ervaring aan anderen tuin liefhebbers.
Plaats reactie
DAE avatar
anneke.gerritse
Reacties Topics

Mag ik mijn Carex nog terugsnoeien?

Bericht door anneke.gerritse » za 11 mei 2019, 17:59

Ik heb twee siergrassen ( Carex Everillo en Carex Evercream) in diepe bakken staan maar nu zijn ze erg lelijk geworden met erg veel geel blad.
Mijn vraag is, kan/mag ik ze nu nog snoeien en ben ik te laat? En dan tot op welke hoogte?
Ik ben benieuwd naar jullie antwoorden. Alvast mijn dank, gr. Anneke

Hilde

Re: Mag ik mijn Carex nog terugsnoeien?

Bericht door Hilde » za 11 mei 2019, 21:32

Hoi Anneke,

Je kunt carex probleemloos in zijn geheel afknippen. Dit kan het beste in maart, maar ook nu ook nog. Na een poosje zal de plant opnieuw uitlopen. Knip de pollen in tot boven het hart 10-20 cm boven de bodem.

DAE avatar
anneke.gerritse
Reacties Topics

Bericht door anneke.gerritse » zo 12 mei 2019, 20:10

Dank je wel, dit heb ik inmiddels gedaan. Ik denk er ook over om ze te "verpotten", dwz ze uit de bakken te halen en nieuwe potgrond met veel voeding te geven. Nu ben ik bang dat ik e wortels misschien beschadig. Ik heb geprobeerd er eentje uit te halen maar ze zitten vrij vast in de bakken. Toch maar laten zitten en bijzetten dan?
:?:

Alan

Bericht door Alan » vr 17 mei 2019, 16:35

Dag Anneke,

Verpotten zou ik doen volgend voorjaar, rond februari maart.
Blad wegsnoeien zoals geadviseerd door Hilde (dat hoeft alleen dus voor het verpotten, of omdat je net als je oorspronkelijke vraag er lelijk blad bij vindt zitten).
De planten met zoveel mogelijk wortels uit de bakken halen
Nieuwe potgrond er in en planten er terug in zetten (een klein beetje de oude grond van tussen de wortelkluit schudden)
Water geven

De planten zijn sterk en kunnen er tegen dat er wat wortels beschadigen. Probeer er wel zo veel mogelijk heel te laten. Tip: Snijd met een dun, lang mes langs de binnenzijde van de potrand om de wortels los te krijgen als ze vast zitten.

Heb je de planten afgelopen jaren voeding gegeven? Zou ik wel regelmatig (minimaal 2x per jaar) doen als ze in bakken staan.

Plaats reactie