Tomatenplanten op terras

In dit planten forum stel je alle tuin vragen over planten, bloemen, bomen, heesters of deel je tips en ervaring aan anderen tuin liefhebbers.
Plaats reactie
DAE avatar
JT-Gouderak
Topics

Tomatenplanten op terras

Bericht door JT-Gouderak » ma 13 mei 2019, 11:53

20190513_090941.jpg
Lichtgroene/gele blaadjes in de top van tomatenplant
Hallo forumleden, ik hoop dat iemand van jullie mij kan vertellen wat de oorzaak is van de lichtgroene/gele bladeren in de top van twee tomatenplanten. Deze staan in een diepe bak op mijn terras, redelijk uit de wind en hebben zon vanaf ca. 2 uur 's middags tot een uur of 6. Ze groeien best goed, en vormen ook de eerste bloemetjes, maar na een paar dagen weggeweest te zijn viel me dit op toen ik gisterenavond terugkwam. Alvast dank voor jullie tips!

Alan

Re: Tomatenplanten op terras

Bericht door Alan » wo 15 mei 2019, 19:50

Hallo JT-Gouderak,

Lijkt op een stikstof tekort of een ander tekort (ijzer). Dit laat zich vaak goed zien bij het jongere blad aan de top van de plant. Waarom er een tekort is kan verschillende reden hebben.
- te koud waardoor de plant het niet op kan nemen
- te veel water " " "
- te weinig water " " "
- hoog ph warde
- uitgeputte / voeding arme grond.

Alleen in het laatste geval is bemesten nu nodig, bij de rest komt het straks goed (bij warmer weer, of bij meer of minder water geven). IN dat geval pas mesten als de eerste bloemen bevrucht zijn.

Eventueel kan het ook komen door restanten onkruidbestrijdingsmiddel (al dan niet via wind in je tuin terecht gekomen)

De plant ziet er verder wel gezond uit.

Plaats reactie