Klimroos bloeit niet door

In dit planten forum stel je alle tuin vragen over planten, bloemen, bomen, heesters of deel je tips en ervaring aan anderen tuin liefhebbers.
Plaats reactie
DAE avatar
Coco
Reacties Topics

Klimroos bloeit niet door

Bericht door Coco » vr 17 mei 2019, 12:01

Hier mijn eerste vraag;

Ik heb al jaren een mooie klimroos ( New Dawn) aan de voorkant van het huis, deze bloeit wel goed,maar bloeit nooit door.
Deze krijgt genoeg zon en ziet er verder prima uit.
Weet iemand wat hiervan de oorzaak kan zijn?

Alan

Re: Klimroos bloeit niet door

Bericht door Alan » vr 17 mei 2019, 16:51

Een doorbloeiende klimroos moet af en toe gesnoeid worden, in ieder geval na de eerste bloei om er voor te zorgen dat die weer nieuwe bloemen maakt.

VoorjaarsnoeiEen doorbloeiende klimroos snoeien doe je in maart. Bij doorbloeiende klimrozen snoeien worden de hoofdtakken die omhoog groeien met rust gelaten. Alle zijtakken op de hoofdtakken worden tot op circa vijf / 10 centimeter afgeknipt. Probeer de scheuten boven een oog af te knippen.
Zie plaatjes:
https://static.webshopapp.com/shops/040 ... noeien.jpg
https://static.webshopapp.com/shops/040 ... oven-o.jpg

Na de eerste bloei
Na het hoogtepunt van de klimroos, ongeveer eind juli, kun je nogmaals de klimroos snoeien. Verwijder de uitgebloeide bloemen vanaf het begin van de tak tot het eerste vijf-tallige blad. Er zullen nieuwe twijgen uit de okselscheut ontstaan en die zullen met een beetje geluk nog nieuwe rozen vormen vóór het najaar.

Verjongingssnoei
Soms is verjongingssnoei nodig. Dat doe je pas wanneer de hoofdtakken verouderd zijn of afsterven. Dan snoei je ze terug tot aan de grond. Ook dat doe je in Maart / April: je kunt oude en verdorde takken zo diep mogelijk wegsnoeien. Als de struik te warrig of te dicht dreigt te worden neem je hele takken weg, meestal de oudste. Wees niet bang de struik te "vernielen", want volgend seizoen zal de plant zich spectaculair herstellen! Behoud 4 tot 5 stevige hoofdtakken, zo mogelijk de jongste. Snoei op deze takken alle zijtakken terug tot 2 à 3 ogen (dit zijn de plaatsen waar jonge loten zich ontwikkelen). Bindt de jonge takken waaiervormig op. Horizontale of gebogen ranken bloeien het volgend seizoen uitbundiger.

Wilde scheuten
De meeste rozen zijn geënt op een wilde onderstam. Daardoor kan het gebeuren dat zich opeens een snel groeiende wilde scheut ontwikkelt. Deze is te herkennen aan de opvallend vele stekeltjes. Snoei zo'n wilde scheut direct zo diep mogelijk weg.

DAE avatar
Coco
Reacties Topics

Bericht door Coco » vr 17 mei 2019, 17:43

Hartelijk dank Alan.

Ik ga dit advies opvolgen. Dit jaar zal het denk ik helaas weer te laat zijn, omdat het al mei is :problem:
Snoei wel altijd de uitgebloeide rozen tot aan het eerste vijfde blad, maar dit is dus niet voldoende....

Bit
Reacties Reacties Reacties Avatar Topics

Bericht door Bit » vr 31 mei 2019, 19:04

Ander deel van het verhaal is, dat de 'New Dawn' weliswaar bekend staat als een doorbloeiende roos, maar dat hij dat veelal helemaal niet doet.
Na het ontwikkelen van deze roos, ik dacht ergens in de jaren 40 van de vorige eeuw, werd dit zo'n populaire roos, dat de kweek op heel wat plekken van de wereld werd opgepakt. Nog steeds zijn er 'lijnen' ( kweeklijnen ) van deze cultivar die goed doen wat de roos beloofde. Maar inmiddels is een groot deel van de kweeklijnen dus niet meer de originele.
Het is nog steeds 1 van de best verkochte klimrozen, maar velen hebben er een teleurstelling aan.
Hij geurt ook nauwelijks meer, ook zoiets: hij staan nog steeds als geurend te boek, maar doet dat maar matig. Ook zijn ziektevrij zijn valt inmiddels tegen.

Kortom : ( eventueel online ) naar een goede rozenkweker gaan, en een betere kopen. In de Zeeuwse rozentuin kun je in het najaar gaan kijken, welke klimroos je mooi vind, welke dan nog goed bloeit en goed geurt. Ze zijn er wél.

DAE avatar
Coco
Reacties Topics

Bericht door Coco » vr 31 mei 2019, 23:32

Beste Bit,

Hartelijk dank voor je reactie.

Dat vind ik goed om te weten. Ik was al een tijdje van plan om de klimroos te vervangen voor een andere, maar wil
nog even afwachten wat deze nu gaat doen. Ik heb hem twee jaar geleden wel rigoreus teruggesnoeid tot 1 meter,
en nu is de bloei veel rijker dan ooit, nu alleen nog wachten of deze dus ook blijft doorbloeien, na de voorjaarssnoei.
Is dit niet het geval, dan ga ik misschien wel een andere kopen.

Bedankt voor deze informatie :thumbup:

DAE avatar
oculocodos
Reacties Topics

Bericht door oculocodos » di 11 jun 2019, 20:48

Hallo,

Heb ook een New Dawn gehad.

Goed snoeien in het voorjaar en als een tak is uitgebloeid 3 tot 5 ogen terug snoeien.. af en toe wat werk maar dan bloeit ie de hele zomer prachtig.

DAE avatar
Coco
Reacties Topics

Bericht door Coco » wo 12 jun 2019, 17:26

Ok, hartelijk dank voor de reactie!

Plaats reactie