heermoes

Advies nodig over het aanleggen of ontwerpen van de tuin of het bouwen van een compostbak of een rozenboog? Dit is de plek om vragen te stellen, tips en ervaringen te delen
Plaats reactie
DAE avatar
henk
Reacties Topics

heermoes

Bericht door henk » vr 17 mei 2019, 13:24

Heb al langere tijd last van heermoes en niet zon klein beetje ook.

Tussen tegels kan het opkomen en in het modder gedeelte groeit het ook als een speer.
Tot nu toe gespoten met een chemisch middel , maar na verloop komt het net zo hard of harder weer terug.
Bijhouden is ook moeilijk want het schiet als kool uit de grond.
Wat kan ik nu het beste doen ?
en hoe pak ik de heermoes aan in het gedeelte aan waar geen tegels zitten ?
en als je heermoes plukt / knipt kun je het dan laten liggen om zo de mineralen verhouding in de tuin
beter in balans te brengen of wordt het hiermee alleen maar erger ?

Tips zijn van harte welkom !

Alan

Re: heermoes

Bericht door Alan » vr 17 mei 2019, 16:59

Dag Henk,

Je geeft zelf inderdaad al een belangrijke aanwijzing met de minerale verhouding.

Heermoes groeit op arme gronden. Als je last hebt van heermoes is de kans dus groot dat je grond verarmd is. Continue uitsteken/afschoffelen en bemesten met kalium en fosfor is dan de (enige) oplossing.

Chemische bestrijding is vaak niet afdoende en leidt eigenlijk alleen maar tot meer schade in je tuin en het milieu (water, planten en dieren).

Regelmatig diep uitsteken heeft de voorkeur en is eigenlijk de enige manier, zodat de wortels uitgeput raken (daar kan een tijdje overheen gaan want ze slaan veel energie op). Afschoffelen kan ook, maar hoe meer wortel je al weghaalt hoe beter. Helemaal uitgraven lukt helaas niet omdat de plant meters diep kan wortelen. Zelf heb ik het onder controle gekregen door het elke heermoesplantje dat opkomt direct uit te steken met een onkruidsteker.

Je kunt ook een stuk tuin afdekken met plastic en zo de plant uitputten (geen licht, dus geen voeding meer). Je kunt heermoes verstikken door een bemesting met kalium en fosfor (beendermeel) uit te voeren en daarna het perceel af te dekken met dit zwart plastic. Je zit dan wel minimaal een half jaar tegen zwart plastic aan te kijken.

DAE avatar
henk
Reacties Topics

Bericht door henk » zo 19 mei 2019, 19:30

dank voor alle tips !

Ik wilde eens proberen om de heermoes die ik er af haal ( het groene deel ) gewoon te laten liggen
want als het goed is moet dat de grond (naast de stoeptegels) weer verrijken met de mineralen die de grond
nu kennelijk ontbeert. Als het goed is neemt de heermoes de mineralen op. Dus dan verrijk ik de grond met de heermoes zelf.

DAE avatar
Sarah
Reacties Topics

Bericht door Sarah » vr 14 jun 2019, 22:06

Ik heb het ook heel veel op bepaalde plekken in de tuin. Ik ben maar een leek op dit gebied hoor, maar ik heb wel ergens gehoord dat ieder stukje van de plant, wat je laat liggen, weer een nieuwe plant kan worden. Ik trek het er allemaal geduldig uit en gooi het weg in de prullenbak. Ik heb begrepen dat je jet beter niet in de groenbak kan doen om verspreiding te voorkomen.
Nu na 3 jaar heb ik het aardig onder controle. Het komt nog wel hier en daar, maar al veel minder.

Ik heb wel gemerkt dat op stukken van de tuin die ik heb omgespit, komt het ineens heel erg opzetten. Het lijkt wel of je het dan triggert om te groeien. Daarom durf ik bijna niet meer te spitten en schoffelen, maar trek ik alles met de hand en laat ik de grond zo veel mogelijk met rust en dat lijkt te werken.

De vorige bewoners hebben grote delen van de tuin bedekt met zwart worteldoek en kiezels. Ik vermoed vanwege dit probleem. Het liefste wil ik dat eruit, maar ik durf niet zo goed. Ik ben bang voor wat er dan allemaal op komt en of ik dat nog wel onder controle krijg. En ieder jaar dat ik het langer laat liggen, raken de wortels meer uitgeput.

Want dat is wat je met het trekken ook doet, de wortels uitputten omdat ze via het groen geen zonlicht meer krijgen. Want die wortels krijg je er nooit goed uit, hoe diep je ook graaft.

Dat rotspul komt soms wel door het worteldoek heen, maar ja, alle beetjes helpen.

De tip van het beendermeel heb ik ook wel eens gelezen, maar zelf nog niet gedaan. Ik vraag me af wat voor gevolgen dat heeft voor de rest van de planten. Ik weet nog te weinig van tuinieren om precies te weten welke planten, welke verhouding aan mineralen nodig hebben of juist niet.

Het viel me dit jaar wel op dat 1 plek in het gazon waar het ook stond, het dit jaar nog helemaal niet terug is gekomen. Ik dacht omdat ik het er zo goed uitgetrokken had, maar ik heb ook kalk en organische mestkorrels gestrooid. Misschien komt het daar wel door. Maar ik heb echt geen idee van de mineralenverhouding in die mest.

Groetjes,
Sarah

DAE avatar
henk
Reacties Topics

Bericht door henk » zo 16 jun 2019, 14:35

Al met al is het hopeloos spul he.

ik vermoed dat het met name om de wortel gaat, die weer kan vertakken.
de takjes die ik nu laat liggen worden gewoon bruin en vergaan als het ware.
maar ik ben zelf ook geen tuinier expert. Ik zag alleen een filmpje van iemand die dat deed op youtube.
Het vervelendste vindt ik dat het tussen de tegels groeit en als ik dat laat voor wat het is
kan ik de tegels amper nog zien. Buren zijn er ook niet blij mee.

Mijn aanpak voor de komende zou worden :

1. nu eerst zoveel mogelijk ergste onkruid tussen de tegels verwijderen.
2. blijven maaien van het gras / modder gedeelte van de tuin waar het ook groeit met een grastrimmer/bosmaaier
3. met de gas brander periodiek over de tegels heen. Daarmee blijft het , tot nu toe bij mij dan, het langst weg.
4. tussentijds bijhouden van de bestrating met een voldoende zware bosmaaier met onkruidborstel er op
om de tegels te vegen.

Heb wel gelezen dat kokend water ook goed helpt tegen onkruid , alleen mij zijn geen apparaten bekend voor een betaalbare prijs
waarmee je dit kunt toepassen.

Vindt dat zeil toch ook nog wel een optie om over na te denken alleen hoe kun je dan nog je door je tuin bewegen. Hoe zit het met de vele katten die hier rondlopen en komen er dan toch geen gaten in dat landbouw zeil. Hoe loopt het regenwater dan nog weg. Roept bij mij ook wel weer een hoop vragen op.

Zodra ik het maai dan komt het inderdaad , zeker nu, vrij snel weer op. Of anders een expert inschakelen. Zou ik misschien wel doen als het mijn eigen woning zou zijn, nu huur ik.
Zo te horen werkt het bemesten bij jou dus wel.

DAE avatar
Sarah
Reacties Topics

Bericht door Sarah » di 25 jun 2019, 12:12

Het bemesten werkt zeker goed! Ik heb nu een mestkorrel waar dat beendermeel al in zit. Ik kan je echt aanraden om dat op het gras/modder gedeelte te strooien.

Dat zeil... tja jouw bezwaren zijn precies de reden dat ik het eigenlijk weg wil hebben. Het ziet er bij mij wel netjes uit hoor met die kiezels erop en hier en daar een gat met een plant. Het water gaat er wel doorheen, maar met vertraging. Daarom als ik de tuin sproei komt het water niet waar ik het hebben wil bij de plant, want de tuin loopt iets af.
Ik heb twee katten en die zien het als een grote kattenbak. Dat zullen ze in aarde ook wel doen maar daar verteert het beter.
Je kan niet meer schoffelen, terwijl er wel onkruid op en doorheen groeit. Dus alles moet op de knieën en met de hand.
Ik durf het alleen nog niet weg te halen uit angst voor wat er dan opkomt aan onkruid. Ik ben bang dat ik er spijt van krijg.

Die bosmaaier, dat is voor mij dan weer een goede tip! Gelijk thuis besproken, maar onze maaier heeft geen verwisselbare kop. We vinden het de investering wel waard om daar wat meer aan te besteden. Dat gaat ons heel veel werk schelen als er zo'n borstel voor te koop is! Aan de voorkant hebben we veel van dat straatjesgras.
Sinds een week hebben we ook zo'n brander gekocht. Ik hoop dat dat ook helpt

Ik weet niet of een expert nog andere adviezen heeft die we op internet niet hebben gevonden. Het is gewoon rotspul. Ik vroeg het eens een tuinman. Die zei spuiten met roundup. Ik hou daar niet zo van. Daarnaast doet mijn buurman dat wel en die zegt dat het vroeger beter was dan nu omdat bepaalde stoffen er niet meer in mogen zitten. Nu schijnt het niet meer zo goed te werken

DAE avatar
henk
Reacties Topics

Bericht door henk » wo 26 jun 2019, 11:30

Misschien kun je dat zeil ook besprayen met zo´n anti katte middel.tje.
Daar houden ze niet van. Heb het zelf nooit geprobeerd.
Of het zeil schoonspuiten met een water slang of hoge druk reininger.
Ik hoop dat het in ieder geval wat helpt allemaal.
Ben op zich wel even benieuwd welke korrels je gebruikt voor de bemesting. Heb je hier
misschien ook nog een link van ?
Succel met de nieuwe spullen !

DAE avatar
Sarah
Reacties Topics

Bericht door Sarah » di 02 jul 2019, 14:48

Ik heb eerst een organische mestkorrel gebruikt, maar ik weet niet meer wat daar in zat. Nu heb ik bij de intratuin een zak van ecostyle gekocht. Gazon A-Z heet het. Ik vond het best duur. Iets van 40 euro. Maar daar zag ik toevallig dat dat beendermeel erin zit.

Ik kan dat zeil niet met anti katten spul besproeien. Dat vind ik weer zielig voor mijn eigen katten...

DAE avatar
henk
Reacties Topics

Bericht door henk » zo 18 aug 2019, 15:38

bedankt, misschien ga ik dat ook nog proberen , je weet maar nooit. Wel prijzig inderdaad.

Plaats reactie