Zwarte bonenluis

In dit planten forum stel je alle tuin vragen over planten, bloemen, bomen, heesters of deel je tips en ervaring aan anderen tuin liefhebbers.
Plaats reactie
DAE avatar
Sarah
Reacties Topics

Zwarte bonenluis

Bericht door Sarah » wo 22 mei 2019, 00:30

Ik heb in mijn tuin een boerenjasmijn (denk ik).
De afgelopen 2 zomers was er niets mee aan de hand. Maar dit jaar zitten er bizar veel zwarte luizen op. Delen van takken zijn helemaal zwart. Bladeren krullen om en hij zit vol met een plakkerig goedje. Er zitten gelukkig ook veel lieveheersbeestjes in, maar die kunnen dit nooit weg werken denk ik. Het ziet er echt extreem uit.
Ik las dat je een mengsel van groene zeep en spiritus kan maken om ze dood te maken. Alleen ik wil niet dat de andere insecten, zoals die lieveheersbeestjes, ook dood gaan. Heeft iemand hier een oplossing voor?

Hilde

Re: Zwarte bonenluis

Bericht door Hilde » wo 22 mei 2019, 14:51

Hallo Sarah,

Helaas gaan met dat goedje ook nuttige insecten dood.

Wat je zou kunnen doen is de luizen met de hand van de stemgels afritsen. Evt met een harde koude waterstraal de luizen er af spuiten helpt ook, maar dat kan alleen bij planten met houtige stelen.

DAE avatar
Sarah
Reacties Topics

Re: Zwarte bonenluis

Bericht door Sarah » do 13 jun 2019, 23:13

Hallo Hilde,

Bedankt voor je antwoord. Ik heb de plant uiteindelijk niet bespoten. Met de hand eraf halen was echt niet te doen. De plant is erg groot en het waren veel te veel luizen.
Een collega zei me dat de plant echt wel gaat bloeien als ik niets doe en dat is ook gebeurd. Hij begint nu mooi te bloeien
Ik las alleen dat de zwarte bonenluis een cyclus heeft en die heb ik nu niet doorbroken. Ik hoop niet dat het er volgend jaar nog veel meer zijn. Maar dat zien we dan wel weer.

Groetjes,
Sarah

Plaats reactie