Weinig bloei in vuurdoornstruiken

In dit planten forum stel je alle tuin vragen over planten, bloemen, bomen, heesters of deel je tips en ervaring aan anderen tuin liefhebbers.
Plaats reactie
DAE avatar
Roel
Topics

Weinig bloei in vuurdoornstruiken

Bericht door Roel » do 23 mei 2019, 18:29

Forumleden,
In mijn tuin heb ik 3 vuurdoornstruiken staan, alle drie zijn vier jaar oud. Vorig jaar hebben ze zeer uitbundig in bloei gestaan en in het najaar waren ze alle drie bedekt met een rode laag van bessen. De hele winter een voorraadkamer voor de vele merels in mijn tuin.
Maar dit jaar zie ik weinig bloei bij alle 3 struiken.
Wat is er aan de hand?
Droogte? Verkeerde bemesting?

Met vriendelijke groet,

Roel Tepper.

Hilde

Re: Weinig bloei in vuurdoornstruiken

Bericht door Hilde » vr 24 mei 2019, 15:30

Dag Roel,

Vuurdoorn is inderdaad een struik waar de merels gek op zijn.

Om zo veel mogelijk bloei te krijgen is het goed om af en toe wat oude takken weg te snoeien. Dat is zinvol om meer bessen en bloemen te krijgen. Omdat een vuurdoorn bloeit op takken die minimaal 2 jaar oud zijn en je dat niet altijd goed kunt zien, raadt ik je aan de snoei na de bloei, eind juli of begin augustus te doen. November mag ook (dan zie je ook duidelijk aan welke takken besjes hangen). De uitgebloeide bloemen/bessen kunnen daarbij blijven zitten, zodat zich besjes kunnen vormen. Een aantal oude takken die niet bloeien kunnen weggehaald worden. Als er heel veel takken zijn die niet bloeien dan uiteraard niet alles weghalen, maar een paar takken per jaar.

Plaats reactie