Jump to content

Featured Replies

Posted
De tuin bij ons pas gekochte huis is verwaarloosd. Vooral aan de achterzijde van de tuin (grenst aan een soort bos/struiken rand) heb ik erg veel last van brandnetels. Ik ben al bezig geweest om ze uit te spitten maar het zijn er erg veel. Is er nog een makkelijkere milieuvriendelijke manier om ze weg te krijgen? Of moet ik het spitten maar even volhouden totdat alles opgeruimd is?

Dat is afhankelijk van de soort brandnetel. Kleine brandnetel (Urtica urens) is eenjarig, verspreid zich door uitzaaien, en kan door schoffelen of wieden gemakkelijk verwijderd worden. Zorg er dan voor dat de planten niet in bloei schieten (dan ben je rond deze periode waarschijnlijk net te laat).

De grote brandnetel (Urtica dioica) verspreidt zich door uitzaaien, maar ook via worteluitlopers. Hij is meerjarig, en daardoor lastiger te bestrijden. Allereerst moet ook weer voorkomen worden dat de planten gaan bloeien. De aanwezige planten kunnen met wortel en al uitgestoken worden.