Jump to content

Featured Replies

Posted

Beste,

Sinds een aantal weken heeft mijn Pachira 'last' van een plakkerige substantie (doorzichtig en druppelvorming) op de nerven aan de achterkant van het blad (foto 1). De bladeren vormen lokale wit/gele vlekjes waarbij het uiteindelijk verergerd naar gele en bruine bladeren (foto 2 en 3). Opvallend is dat de bladeren met deze plakkerige substantie deze vlekken krijgen. Bladeren zonder deze substantie blijven mooi groen. De plant staat niet direct in de zon. Wat is er met mijn plant aan de hand en hoe kan ik dit verhelpen?

Bedankt!

Foto 1: Plakkerige druppels

Pachiradruppels1.png.d631485ba0471185a832ab388a6434ab.png

Foto 2: Lokale wit/gele vlekjes

Pachira2.png.d89a3063f2668ab2d794880e8acee2c8.png

Foto 3: Geel/bruine bladeren

Pachira3.png.f1fdef740066f89ce149061daf454d3b.png

Heeft de pot afwateringsgaten?
  • Author
Ja de pot heeft afwateringsgaten. Vermoed je wortelproblemen?

Ja de pot heeft afwateringsgaten. Vermoed je wortelproblemen?

Dat is het eerste wat in me opkomt....dat de plant aan het verzuipen is vandaar....

Deze plant dient tussen de gietbeurten een volledig droge kluit te hebben....

In tegenstelling tot wat de naam doet vermoeden heeft deze plant watervrees...verder zou het een oersterke onverwoestbare plant moeten zijn....

Zit er ook niks aan de onderkant van het blad?

• Author
Bedankt voor de reactie. Ik geef ongeveer 1x in de 2 weken water en voel of de potgrond droog is. Ook heb ik geen beestjes in de plant of op de bladeren kunnen vinden, alleen de plakkerige substantie. Het lijkt erop dat de substantie het blad aantast en doet verkleuren. Heb je nog andere suggesties?
Staat hij niet op de tocht, of is hij verplaatst?

Nee ik weet het eigenlijk zo niet meer...je verzorging lijkt me prima zo...

Wat nog kan is dat een van de stammen aan het afsterven is...maar dat kan ik niet beoordelen zonder de hele plant gezien te hebben..

• Author

Nee de plant heeft daar altijd zonder problemen gestaan. Dit probleem (plakkerige substantie) is dan ook plotseling komen opzetten. Aanvankelijk dacht ik aan een schimmel/insect. Ik heb nu de plant verplaatst in de hoop dat het iets gaat opleveren.

In ieder geval bedankt voor de suggesties/tips.

• 3 years later...
[/img]Ik weet ook niet wat er mis is met mijn plant, ik heb een blad meegenomen naar de platenkas, hij dacht te weinig water, altijd 22 graden in de kamer of warmer en ik gaf hem 1 kopje in de week aan water, advies was probeer maar 2 kopjes in de week. Knapt nog niet op. Hij plakt op de droge bruine plekken op de bladeren, ik kan geen beestjes of spint ontdekken . Wie weet hier iets van.
Waterstad je kunt beter een nieuw topic aanmaken dit topic is al meer dan 3 jaar oud!