Jump to content

Featured Replies

Posted

Hey allen,

Ik zit mijn olifantenboom te verpotten en nu zie ik dat er een tweede pot aanwezig is. Deze is volledig met wortels van het zicht ontrokken. Nu merk ik wel dat deze pot geen drainage gaten heeft. Of ik steek pot en wortels in nieuwe pot, of ik knip de pot weg want ik zie veel wortelrot onder de pot? Kan iemand mij helpen, het is de mooiste plant die ik heb..

15889469960897900425087373714215.jpg.043ab52db07a9f651b7d4baf56343471.jpg

15889470174294200475163595590383.jpg.e3cea1f52d4313bc1b0f752a2dcad936.jpg

• Author
Al deze wortels komen dus via de bovenkant, via de buitenkant van dr pot naar beneden. Ik denk dat ik beneden zoveel mogelijk van de pot wegknip want ik ben geen expert of een wortel rot of niet.

Nooit gemerkt?.

Binnenpot wegknippen .zal wortels kosten.,

Oude kluit, goed uitschudden, bijknippen, in water laten uitborrelen.

Nieuwe grotere pot met aarde vullen.

Die is zo wel aan een andere pot toe.....

Je kunt het grootste deel van de wortels weghalen...inkorten...ik zou de plant niet in een grotere pot plaatsen....eerder in een lage schaal...of in dezelfde pot terug na drastische wortelsnoei...

ook zorgen voor goede drainage is noodzakelijk...

De pot moet eigenlijk maar net enkele centimeters breder zijn dan de stambasis...

Mocht de plant lelijk zijn kan je de kroon ook terugzagen zodat je weer een frisse plant krijgt..

Als de plant gezond is zal deze meerdere nieuwe kronen vormen..

Mocht je gaan terugsnoeien/zagen is het belangrijk dat alle koppen eraf gaan want laat je er bv eentje zitten zal de plant niet meer uitlopen...en blijft /wordt het een eenkopper en dd stam zal gaan inrotten..

Het is zo te zien wel even geleden dat deze verplant is..