Jump to content

Featured Replies

Posted

Beste tuinvrienden,

In onze tuin staan een prachtige goudiep en een doorgeschoten kersenboom. Wij genieten volop van de bomen, maar ze nemen erg veel zon weg van de buren.

Ieder jaar snoeien we flink, maar vooral de kers wordt alleen maar groter. We twijfelen nu of we rigoureuzer te werk moeten gaan. De buren zien de bomen zelfs het liefst verdwijnen..

Vraag aan jullie : hoever kan je deze bomen terugsnoeien en is deze maand daar wel geschikt voor? De kers begint nu net vruchten te krijgen..

Alvast hartelijk dank voor het meedenken.

sketch-1589019565368.png.e5665586df3642b7ffa4c87dfd77a215.png

sketch-1589019600201.png.ebf6cabd9e4341ca1b77b776ecd0e71a.png

De kers snoei je altijd in de zomer....na de oogst...ik vindt het nog niet eens een boompje...

In jouw geval zou ik deze beiden verwijderen....

De goudiep is dus ook te groot? Dan zou je die ook beter kunnen rooien...

Zo te zien heb je gewoon de verkeerde keuze gemaakt.

Ps ik ben een tegenstander van het klein houden van gewassen die niet op de toegewezen plaats passen...dat heet een foute keuze...ik geef in dat geval altijd hetzelfde advies...rooien die handel...

In jouw geval is ook geen sprake van snoei...dat heet verminken..

• Author
De bomen stonden er al toen we hier kwamen wonen... Is rooien echt de enige optie?

Ik zou je graag iets anders adviseren.....je zult liever gelezen hebben hoe en wat en hoeveel erafkan maar als ik daar op in ga geef ik geen goed advies..

dus pas ik....

De bomen zijn voor de tuin te groot dat is duidelijk....het past niet in de ruimte...en dan zijn het nog amper bomen...ze zijn een fractie van de grootte die ze kunnen bereiken...

En ze staan zo te zien veel dicht op de erfafscheiding...de wettelijke afstand zou als ik mij niet vergis 2 meter minstens moeten zijn, dus je buren kunnen eisen dat je ze weghaalt...en hebben in dat geval het gelijk aan hun kant..

Succes met wat je gaat doen..

• Author
Duidelijk Batdah, dankjewel.