Jump to content

Featured Replies

Posted

Heb al zoveel gegoogeld dat ik nu besloot deze vraag op dit forum te stellen. Hopelijk kan ik hier een duidelijker advies krijgen.

Ik heb in mijn tuin nieuwe graszoden gelegd. De oppervlakte is 30m² niet heel groot dus.

2 jaar geleden lag er gras maar zag er niet meer uit. Met de droogte van vorig jaar ook niet de moeite genomen dat bij te houden, omdat ik toch nieuw wou gaan leggen. Dat is dus grotendeels uitgedroogd en veelal vervangen door onkruid. Veel paardebloemen.

Dit jaar dus tijd voor nieuw gras. Nee geen hoogstandje perfect gras leggen. Veel gelezen en zoveel mogelijk aanwijzingen opgevolgd.

Ik heb zoveel mogelijk onkruid verwijderd. De hele grond los gemaakt. Verwijderd. Geharkt. Nogmaals verwijderd. Zo vlak mogelijk gemaakt. Zat ook best wat hoogte verschil in. Dus gelijk gemaakt en weer zoveel mogelijk opkomend onkruid verwijderd.

Adviezen op internet soms tegenstrijdig. Wel of niet eerst grond nat maken bijvoorbeeld. Heb uiteindelijk de grond niet eerst weer nat gemaakt.

Graszoden gelegd op zo vlak mogelijke grond. Zoveel mogelijk tegen elkaar aan. Dat was afgelopen vrijdag. Toen werden de zoden ook gebracht.

Sproeien doe ik met de tuin slang. Zeker een half uur 2x per dag.

De grond van het gras voelt vochtig.

Nu mijn vragen.

Kan ik teveel water geven? / geef ik wel genoeg?

De ondergrond is niet bemest. Is het verstandig gauw bij te bemesten?

Kan het gras in het begin iets gelig worden?

Waar moet ik eventueel op letten? Of het goed gaat of juist niet?

Hoe lang duurt het voordat de naden niet meer te zien zijn?

Andere tips nog misschien?

Edit uitgerekend. Bij een half uur sproeien is dat 1 normale emmer water per m2

• 4 weeks later...

Kan ik teveel water geven? / geef ik wel genoeg?

Als het een zompig moerasig gebeuren wordt, geef je te veel water. Vochtig is prima te definiëren door nu naar je grond te kijken na de regenbuien van vandaag en gisteren. Dat is vochtig en prima. Bij de eerste dagen graszoden is een paar keer per dag kort sproeien zodat de grond vochtig is beter dan 1x heel zompig.

De ondergrond is niet bemest. Is het verstandig gauw bij te bemesten?

Gauw is overdreven, maar over enkele weken kun je de helft van de normale dosering (op verpakking) strooien. Zie topic http://www.groenforum.nl/viewtopic.php?f=20&t=1822 voor advies meststof

Kan het gras in het begin iets gelig worden?

Ja dat kan, de wortels zijn afgesneden en moeten zich opnieuw zetten. Na ongeveer twee weken is het gras beworteld. In de tussentijd moeten ze het hebben van het dunne laagje grond. Zeker bij warm weer kan dat voor wat gelig gras zorgen. Komt goed.

Waar moet ik eventueel op letten? Of het goed gaat of juist niet?

Water geven zoals boven beschreven, verder geduldig zijn en niet te veel met een vergrootglas zorgen maken. Bij grote signalen hier even een foto plaatsen, zodat we je gericht tips kunnen geven.

Hoe lang duurt het voordat de naden niet meer te zien zijn?

Duurt 1 of 2 maanden voordat ze echt weg zijn, afhankelijk of het groeizaam weer is. Tip: veeg wat potgrond in de naden bij aanleg.

Bij grote signalen hier even een foto plaatsen, zodat we je gericht tips kunnen geven. :thumbup: