Posted May 12, 20204 yr Hallo tuinliefhebbersVorig jaar oktober hebben wij een nieuw gazon gezaaid, de oude grasmat hebben we verwijderd. Vervolgens de grond geegaliseerd en daarna graszaad gezaaid. de eerste weken na opkomst van het jonge gras was het erg mooi groenwe hebben het gazon nog bemest voor de winter. (NPK 12-10-18)In het voorjaar ook bemest met NPK 12-10-18 kwamen er allemaal lichtgroene plekken tevoorschijn, de plekken wat donkergroen is, daar groeit het gazon heerlijk maar de lichte plekken groeit amper.zie bijgevoegde foto's.Laatst vroegen we een hovenier, die zijn dat we het moesten verticuteren. Op internet lezen we dat we het jonge gazon juist het eerste jaar jaren niet moeten verticuteren. WIe heeft voor ons tips hoe we ons gazon weer mooi egaal/ donkergroen kunnen krijgen?Bedankt alvast,Groeten familie Dwid
May 12, 20204 yr Ik vermoed dat het gazon verbrand is door de mest...deze mest had meteen ingeregend moeten worden...Maar.....12 10 18 is zowieso niet geschikt als gazonmest....het stikstof getal is te laag en het kaliumgetal veel te hoog....Je kunt beter gazonmest strooien met een stikstofgetal ver boven de 20....en meteen inregenen....Een jong gazon kan je beter niet verticuteren....verticuten kan nodig zijn bij een oud vervilt gazon maar is een noodgreep....maar soms is het nooit nodig...belangrijk is dat gemaaid gras wordt afgevoerd zodat geen viltlaag gevormd wordt..Bij droogte voldoende waterMaaien bij voorkeur in de hoogste stand, en minstens wekelijks maaien maar vaker is beter...Geregeld mesten met minerale meststof met een zeer hoog stikstofgetal...
May 13, 20204 yr Author beste heer/mevrouw bathahbedankt voor uw reactie.ik ben blij dat we dus in ieder geval niet hebben geverticuteerd.grasmaaien zullen we wekelijks gaan doen, hopen dat het nog hersteld....ik ben er bang voor, het groene gras groeit lekker snel maar de gele plekken groeien niet.de meststof 12-10-18 hebben we op aanraden van een lokale tuinzaak gekocht voor ons gazon, hoe kan het dat dit dan niet geschikt is?op internet staat ook wel dat dit o.a. voor gazon is...heeft u aanraders qua merknaam voor goede bemesting?Groeten, familie Dwid
May 13, 20204 yr Ikzelf heb jarenlang gemest met Floraself langzaamwerkende minerale meststof van Hornbach, kost wel iets meer dan gewone mest maar had altijd felgroen gras....emmertje van 10 kg meen iets van 25,00https://www.hornbach.nl/shop/FLORASELF-Gazon-meststof-met-langdurige-werking-10-kg/6541360/artikel.htmlN23 van triferto is ook geschikt...maar er zijn er veel meer..Belangrijk is een N getal boven de 20 en dat de mest chloorarm isof liefst geen chloor bevat...LHoe hoger dat N getal hoe beter het gras groeit....Ga lang door met mesten (laatste gift begin oktober halve dosering)zodat het gras ook lang doorgroeit en maai totdat het gras stopt is met groeien....liefst maaien tot eind oktober..Vaak maaien is beter voor een gezonde mat....een keer per week is het minimum maar vaker is beter...
May 13, 20204 yr Author bedankt voor de uitleg, toch fijn als iemand er verstand van heeft denkt u, dat het nog goed zou kunnen komen met onze grasmat, als u de foto's zo bekijkt?OF zouden we er nog wat graszaad bij moeten strooien op de gele plekken en zoja, voor of na de bemesting?Bedankt hoor alvast!
May 13, 20204 yr Bijzaaien lijkt me niet nodig.....bijzaaien doe je op kale plekken...maar als er die niet zijn is het overbodig....en een gezonde mat groeit kleine kale plekken zelf weer dicht...Men is geneigd maar bij te zaaien maar vaak is dit helemaal niet nodig..en graszaad heeft geen ruimte om te groeien in een dichte mat..het zal eerder averechts werken...een gezonde mat is goed in staat zichzelf te repareren..Ik denk dat als je bemest en de mest goed verdeelt !! dat de gele plekken binnen een week groen zijn....Ps om geel gras te voorkomen is geregeld (vaak)maaien heel belangrijk om niet teveel gras in één keer te verwijderen!!!!
May 13, 20204 yr Author ok duidelijk verhaal, ontzettend bedankt voor de tips!we zullen over een tijdje hopelijk een foto aan u kunnen laten zien van een groen gazon
May 13, 20204 yr Ps ik vergat te vermelden om geen mest op een dauwvochtig gazon te strooien...doe je dit toch dan beter meteen te beregenen om schade te voorkomen.En die 12 10 18 kun je gebruiken voor de siertuin of de moestuin het is prima goedkope tuimest alleen minder geschikt voor mooi gras...Succes ermee.
May 14, 20204 yr Ik lees al een paar dagen mee op het forum omdat ook mijn gras - net als bij een aantal andere recente berichten hier - niet goed groeit. Nuttige tip van de stikstofmest - klinkt achteraf ook logisch. Nu vroeg ik mij af: is bloedmeel geschikt om het gras te bemesten? Of raden jullie kunstmest aan?
May 14, 20204 yr Ik lees al een paar dagen mee op het forum omdat ook mijn gras - net als bij een aantal andere recente berichten hier - niet goed groeit.Nu vroeg ik mij af: is bloedmeel geschikt om het gras te bemesten? Â Â Bloedmeel wordt gezien als organische stikstofmest...Het nadeel van organische mest is dat het eerst moet worden omgezet alvorens de werkzame stoffen vrijkomen..Het gaat dus langer duren voordat het effect zichtbaar wordt...Het stikstofgetal is bij organische mest nooit exact te bepalen maar is bij bloedmeel ongeveer 13....mijn advies is 20 of hogerAnder nadeel is dat deze mest stinkt....het is immers gemalen bloed....Ps mijn advies is gebaseerd om wimbledon kwaliteit gras te verkrijgen...Dus een felgroen gezond gras..Minerale meststof werkt direkt het resultaat is dus snel....