Jump to content

Featured Replies

Posted

Hey allemaal,

Ik heb net een account aangemaakt om deze vraag te stellen. Wij hebben in de tuin een druif staan met een redelijke stam en vier korte takken bovenin. Dit jaar is uit maar 1 van de vier nieuwe uitloop gekomen. Ik heb in twee van de andere takken een klein gaatje gemaakt om te kijken of er iets van leven in zit maar leek niet zo te zijn. We hebben een andere druif die we weg gaan halen voor een andere boom en dacht mss kan ik daar een stukje van enten op deze druif om hem weer wat groeimogelijkheden te geven. Heeft dit kans van slagen of niet? Ik zou dan proberen te enten op het stukje wat nog leeft en dit richting de stam juist draaien.

Ik hoor graag jullie advies!

Bij voorbaat dank,

Berend

IMG_20200524_135438.jpg.bd4f1690b9af2890a67a5b8acbd64d5d.jpg

Berend

Het lijkt mij dat de plant dood aan het gaan is het beetje groen wat er nog opstaat lijkt erg zwak.

• Author
ja ben ik ook bang voor. is er iets wat ik nog kan doen? Ik dacht dat misschien het enten van een goed stuk nog wat leven zou kunnen geven maar heb hier nul ervaring mee.

Enten is iets wat alleen slaagt door het vaak te doen, het is fingerspizengefühl.

Als het materiaal niet helemaal goed is mislukt dat,

In jouw geval een slechte onderstam die al deels afgestorven is.

Druiven zijn daarentegen heel makkelijk te stekken.

Ps,

Ik heb tijdens mijn opleiding leren enten maar mijn ervaring is minimaal waardoor tot nu toe al mijn pogingen mislukten. Ik waag me er niet meer aan....terwijl ik de techniek blindelings zou kunnen uitvoeren.

• Author
Bedankt voor je reactie! Dan ga ik het ook niet proberen haha. We gaan wel zien hoe de druif gaat evolueren komende tijd.