Jump to content

Featured Replies

Posted

Hallo iedereen,

Mijn kotgenote haar Sanseveria heeft bloemen. Ik zou hier graag gebruik van maken om zelf een Sanseveria te groeien. Heeft iemand hier tips voor, lukt dit? De helft van de bloemetjes is al afgevallen. Kan ik deze gewoon drogen of zijn ze niet bevrucht of...?

Ik weet dat je een blad kan scheuren en deze gebruiken voor een nieuwe plant te groeien maar dat wil ik niet. Het gaat er dus echt over om de bloemen te gebruiken voor reproductie.

Dankjulliewel!

Als de plant geen zaden vormt gaat dat niet!
  • Author

Kan ik hiervoor zorgen? Bv de plant zelf te bestuiven met het stuifmeel van een bloem naar de stamper van een andere bloem, of hoe weet je of deze zaden heeft? @Batdah

Dankjewel!

• Author

Kan ik hiervoor zorgen? Bv de plant zelf te bestuiven met het stuifmeel van een bloem naar de stamper van een andere bloem, of hoe weet je of deze zaden heeft? @Batdah

Dankjewel!

Overgenomen van het Internet

:

In de natuur, Sansevieria bloemen bestoven door motten, maar zowel de bloei en vruchtvorming zijn grillige en weinig zaden worden geproduceerd. De tros van Sansevieria is afgeleid van de topmeristeem , en een bloemrijke shoot zal niet langer de productie van nieuwe bladeren. In tegenstelling tot planten, zoals Agave , die sterft na de bloei , een gebloeid Sansevieria zal shoot gewoon ophouden nieuwe bladeren te produceren. De bloemrijke shoot blijft groeien door het produceren van plantjes via zijn wortelstokken.

Je kan het natuurlijk altijd zelf proberen :cool:

Dankjewel!

Dat kan, maar het lijkt me veel moeite voor weinig resultaat.

Als er zaaddozen gevormd worden is de bloem bestoven maar dat wil nog niet zeggen dat er daadwerkelijk kiemkrachtige zaden in zitten.