Posted July 26, 201311 yr Ik wil graag een grasveld zaaien. Wie heeft tips hoe ik dat het beste kan doen?
July 26, 201311 yr Om een mooi egaal gazon te krijgen, is het belangrijk het zaad gelijkmatig te verdelen. Dat lukt makkelijker als u wat zand door het zaad mengt. Daarna past u een trucje toe: verdeel het zaad in twee porties. De ene portie zaait u in de breedte uit, de andere portie daarna dwars op de eerste zaairichting, dus in de lengte. Grasranden hebben het in de praktijk zwaar te verduren, zaai de kanten dan ook wat ‘dikker’ in (meer zaad) dan de rest van het gazon. Het zaaien kan ook met behulp van een zogenaamde ‘strooiwagen’ worden gedaan. Een strooiwagen is trouwens ook handig om meststoffen regelmatig te verdelen.Graszaad hoeft niet met een laagje aarde te worden bedekt om te kiemen. Het kiemt in het licht aan de oppervlakte. Het is wél aan te raden ervoor te zorgen dat het zaad goed contact met de aarde maakt. Daarom moet het ingezaaide oppervlak nog eens worden aangedrukt. Dat gaat het handigst met een wals. Die kunt u per dag (of vaak zelfs een halve dag) huren. U kunt zo’n wals thuis vullen met water, waardoor de druk groot genoeg wordt. Ongevuld is zo’n apparaat makkelijk te vervoeren.Zaad heeft vocht nodig om te kunnen kiemen. Voldoende water geven is nu heel belangrijk. Stel de tuinsproeier zo fijn mogelijk af en sproei niet met hoge druk, om te voorkomen dat het zaad wegspoelt. Hoe vaak er gesproeid moet worden hangt af van het weer. Veel zon, maar óók de wind droogt de grond snel uit. U zult dus in het begin regelmatig moeten controleren of de aarde nog vochtig genoeg is. Indien nodig dagelijks sproeien. Het zal nu ruim een week duren, voordat het zaad is ontkiemd en er een groene waas op het ingezaaide stuk grond zichtbaar wordt.
October 10, 20159 yr Ik doe het nog iets anders: ik begin met het onkruid- en steenvrij maken van de oppervlakte, vervolgens breng ik een dun laagje compost aan en hark dit in de grond. Met de hark egaliseer ik daarna de grond. Na het zaaien hark ik de zaadjes zeer licht in om daarna aan te drukken (met wals).