Posted April 17, 20213 yr Dag, ik heb een klein tuinvijvertje 2meter bij 1.50 ongeveer. Hij was zo'n 75 cm diep diep. Heb hem ooit aangelegd met folie over paaltjes met een soort houten buigbare rand eraan vastgemaakt. Daar hangt de folie over en is aarde aan de zijkanten tegenaan . Nu is dat aan `e`en kant verzakt. Ik wil hem eigenlijk ophogen maar we hebben goudvisjes, er zit ergens een watersalamander in en nog wat padden en momenteel veel kikkerdril . Maar die verdwijnen straks allemaal weer. Ik weet niet hoe ik mijn visjes eruit moet halen. Kan ik die zomaar met een netje ophalen zonder dat ze beschadigen?En dat salamandertje. Zou die vanzelf weggaan? Heeft hele kleine kwetsbare pootjes. En hoe krijg ik dan uiteindelijk dat hele gebeuren waterpas? Dat is de vorige keer ook niet gelukt waardoor het water nooit mooi tot aan de rand staat. en dan zit er ook een laag vuil op de bodem. Zou ik die ook weg kunnen scheppen of zou daar ook nog allemaal leven in zitten? Ik hik hier al jaren tegenaan omdat ik niet weet hoe ik het aan moet pakken. Hoop dat er iemand is met ervaring op dit gebied.Groetjes, Joke.
April 27, 20213 yr Goedemiddag,Ik zou kijken of het mogelijk is om naast uw vijver een bak/vijver te maken waar de vissen en eventueel wat levend organisme tijdelijk in kunnen. Wellicht een grote pot of andere bak( Let op, hier moet wel zuurstof in het water worden toegediend). Het salamandertje komt vanzelf terug, en de groene slib onder in de vijver zou ik verwijderen. Wanneer u wat vijver planten terug plaatst komt dit vanzelf terug. Succes!GroetEdwin WesterhuisWww.treestore.nl
April 27, 20213 yr Author Dank je wel hoor. Ik ben vandaag begonnen idd en heb een kinderbadje van 160 doorsnee aangeschaft. Daar kan al veel in. En nog wat teilen en emmers. De visjes zitten er nu in. Dus tot morgen moet dat maar even. Zouden ze van 1 dag geen pompje al zuurstofgebrek krijgen? Oké de drab van 20 jaar haal ik er dus maar uit.