Posted April 19, 20213 yr Beste plant liefhebbende,Ik heb dus een Alocasia Silver Dragen en een Black Velvet gekocht als baby plantje. Daarnaast had ik nog een emmer aan kleizand van de uiterwaarden van de rivier de Waal buiten staan waar niks in groeide behalve wat onkruid en andere kleine plantjes. Nu heb ik mijn twee baby plantjes groot in die kleizand en mijn vraag is hoe goed, of hoe slecht is dat voor mijn kamer planten. Een voordeel: kleizand is uitermate vruchtbaar en bevat de goede voedingstoffen voor planten. Nadeel: niet doorlatend k= 0.01(darcy)Ik let goed op de vochtigheid van de bodem, daarbij zeg ik wel dat ik liever aan de droge kant zit. Beter een dag te droog dan een week te nat. Ik wil graag wat helderheid over de invloed van die ondoorlatende sterke kleizand op de groei van mijn plant. A) is het überhaupt geschikte aarde of zit ik er compleet naast?b) krijg ik problemen met wortelgroei omdat de wortels niet goed doordringen?c) is wortelrot een ding bij ondoorlatende kleigrond? (Aangezien de onderlaag waarschijnlijk altijd nat zal zijn.)d) een ander puntje. Veel van mijn planten heb ik geplant in een mix van deze kleigrond en normale potgrond van de lokale supermarkt. Deze doen het uitstekend. In mijn huis heb ik een hoge luchtvochtigheid, veel zon en een goede temperatuur. De baby plantjes in volledige kleigrond doen het echter ook goed na een veel bij beide plantjes zie je dat er of een nieuw blad is gegroeid of dat je een nieuw blad ziet op komen. Is dit starters geluk of niet?Mvg,Michiel
May 9, 20213 yr We zijn nu bijna een maandje verder, gaat het nog goed met de planten?Persoonlijk zie ik wel wat bezwaren (misschien niet op korte, maar wel op lange termijn) bij dit idee en de vraag is of de planten er ook over een jaar nog goed in groeien (nu misschien in het begin nog wel even). Het is een beetje afhankelijk van welke planten je gaat groeien, maar de meeste kamerplanten zijn tropische planten. Tropische kamerplanten verlangen een heel ander grondmengsel om het goed te doen, namelijk luchtig en waterdoorlatend. Dat is jouw kleizand beide niet.