Jump to content

Featured Replies

Posted

Hi,

Enkele jaren geleden hebben wij een huis gekocht, waarbij een gedeelte van de tuin was voorzien van een mooie bodembedekking, anders dan gras. Inmiddels is deze plant (?) bijna niet meer aanwezig, nog een klein stukje wat ook snel overgenomen wordt door gras en onkruid. Graag willen we de oorspronkelijke bedekking weer terug, maar wie heeft enig idee welke soort bedekking dit is? Heb al aardig lang op Google gezocht, foto's in app's geladen, maar zonder resultaat.

Ik heb als bijlage 2 foto's bijgevoegd:

Op de eerste foto is aan de onderkant de betreffende bedekking te zien (daarna volgt gras / andere zaken).

Deel_1.png.33f61cbb1af40236925c399f0d478df2.png

Op de tweede foto is een klein stukje van de bedekking te zien, geplukt.

Deel_2.png.9ac68295ba432d33299f6ca5a5cc2426.png

De bedekking is normaal gesproken zo'n 1 a 2 cm hoog, wintervast, maar dringt geen onkruid of gras weg.

Wie heeft enig idee? Alvast hartelijk dank!

Dit is Acaena het stekelnootje.....waarom wil je deze troep in je tuin...grotere rotzooi bestaat er eigenlijk niet om mee te werken!
  • Author

Hi, dank voor de reactie. Helaas is dit niet het 'stekelnootje'; het enige wat het gehele jaar door zichtbaar is, is hetgeen op de foto's zichtbaar is (er vormen zich geen andere zaken). Zie hierbij nog een wat duidelijkere foto...

Deel_3.png.16d4db373d6112a4d6d3ce682c58403c.png

Dank voor je reactie....het is toch echt Acaena! wat een geluk voor je dat ze geen vruchten heeft!
  • Author

Dank voor je reactie....het is toch echt Acaena! wat een geluk voor je dat ze geen vruchten heeft!

Ha, stel het is inderdaad de Acaena buchananii (ik herken de stekel 'bloemen' dan niet), waarom vindt je deze vervelend om mee te werken? En wat zie jij als mooie / goede bodembedekker (behalve gras dan)?

Wat mooi is is een kwestie van smaak! Velen vinden dit een mooie en goede bodembedekker net na de eeuwwisseling zijn er kilometers mee beplant niet dat ik daar iets tegen heb....totdat je moet gaan wieden in een rijkbloeiend vak....al die stekels echt heel erg...je handschoenen kun je steeds weggooien ze gaan door je kleding heen en blijven ook daar in achter! Tot na het wassen dat is mijn bezwaar tegen deze plant!

Wat geschikt is hangt af van de zonligging en de grondslag!

Ik zal wat noemen...echt favorieten heb ik niet ik wil graag veel verschillende planten voor de biodiversiteit en ik hecht waarde aan bloeiende planten!

Een tuin met een soort bodembedekker zie ik als een waardeloze tuin ik zou dat zelf nooit ontwerpen en heb dat ook nooit gedaan!

Geranium soorten er zijn er heel veel...

Pachysandra

Asperula

Helixine

Muehlenbeckia

Stachys byzanthina voor een zonnige plaats mijn topper!

Helianthemum

Lamium

Bont zevenblad!!!

Astilbe chinensis

Dwerg hosta cultivars

Dianthus soorten...er zijn er heel veel die kussens vormen

Tolmiea

Tiarella

Heucherella

Armeria cultivars..

Er zijn er nog veel meer ik zelf heb heel wat verschillende test planten staan....

Ja nog een om af te raden is Vinca minor en Vinca major....waarom? je krijgt het onkruid er niet uit gewied!

• Author

Wat mooi is is een kwestie van smaak! Velen vinden dit een mooie en goede bodembedekker net na de eeuwwisseling zijn er kilometers mee beplant niet dat ik daar iets tegen heb....totdat je moet gaan wieden in een rijkbloeiend vak....al die stekels echt heel erg...je handschoenen kun je steeds weggooien ze gaan door je kleding heen en blijven ook daar in achter! Tot na het wassen dat is mijn bezwaar tegen deze plant!

Wat geschikt is hangt af van de zonligging en de grondslag!

Ik zal wat noemen...echt favorieten heb ik niet ik wil graag veel verschillende planten voor de biodiversiteit en ik hecht waarde aan bloeiende planten!

Een tuin met een soort bodembedekker zie ik als een waardeloze tuin ik zou dat zelf nooit ontwerpen en heb dat ook nooit gedaan!

Geranium soorten er zijn er heel veel...

Pachysandra

Asperula

Helixine

Muehlenbeckia

Stachys byzanthina voor een zonnige plaats mijn topper!

Helianthemum

Lamium

Bont zevenblad!!!

Astilbe chinensis

Dwerg hosta cultivars

Dianthus soorten...er zijn er heel veel die kussens vormen

Tolmiea

Tiarella

Heucherella

Armeria cultivars..

Er zijn er nog veel meer ik zelf heb heel wat verschillende test planten staan....

Ja nog een om af te raden is Vinca minor en Vinca major....waarom? je krijgt het onkruid er niet uit gewied!

Inderdaad een mooie lijst! Nu is het zo dat onze tuin voorzien is van allerlei groen (dit in tegenstelling tot enkele buren, die gekozen hebben om de gehele tuin te voorzien van grote tegels...). Dit stukje bedekking (zo'n 8 m2) ligt rond een vijvertje, waar de kids ook graag op blote voeten rondlopen. Vandaar dat we op zoek zijn naar een bedekking waar men zo af en toe kan lopen (niet stuklopen...), dus toch wat lager. Ik lees dat de Acaena (veel) stekels heeft, maar dit is bij ons absoluut niet het geval. Vandaar dat ik dit als goede oplossing beschouw. Bij checken van meerdere foto's lijken de kleine bladeren inderdaad op elkaar; zou er een soort zijn zonder stekels / bollen etc. dat je weet?