Jump to content

Featured Replies

Posted

Dag groene vingers,

Ik ben druk bezig met een tuinrenovatie en daarin ga ik een verhoogde border / ingebouwde plantenbak maken van circa 80 cm hoog. Deze komt naast een afdak met in de paal een afvoer verwerkt. Het liefst zou ik het water aftappen in de bak laten lopen, maar de 'uitgang' zit maar 15 cm boven de grond. Dus had ik het idee om een aflopende horizontale buis met gaatjes dwars door de plantenbak/border te laten lopen. Deze zou dan volstromen en langzaam de omliggende aarde voorzien van regenwater. Als de buis vol zit zorgt een overflow-buisje ervoor dat overtollig regenwater alsnog de bodem in zakt buiten de bak om.

Nu heb ik geen ervaring met waterafvoer of irrigatie en dus zit ik met de volgende vragen:

- Zou de aarde het regenwater voldoende 'omhoog zuigen' zodat de planten bovenop hier profijt van hebben?

- De bak wordt van (gebeitst of geïmpregneerd) hout, gaat dat werken met de hoeveelheid water die hierbij komt kijken?

- Zijn er nog andere problemen die ik nu over het hoofd zie?

Hieronder een kunstzinnige tekening die de situatie hopelijk verduidelijkt. Ik ben benieuwd naar jullie mening!

irrigatie-verhoogde-border.png.c4c4d323a79bb78ee7a48f22ef0de6a5.png

• 3 weeks later...

Goedemiddag,

Het kan zeker, enig probleem wat ik zo zie, is wat als er langdurig veel water valt. Dan blijft de bak vol lopen met water! Misschien is dit te verhelpen met een klep of dergelijke, mocht er dan te veel vallen dat je deze handmatig kan afsluiten.

Succes!

Groet

Edwin Westerhuis

www.treestore.nl