Jump to content

Featured Replies

Posted

Beste forumleden,

In februari 2018 heb ik mijn Croton Petra plant aangeschaft.

Jarenlang heb ik er veel plezier van gehad, en stond de plant nog in zijn originele kunststof pot zoals hij uit het tuincentrum kwam. Hij deed het perfect. Gaf duidelijk aan wanneer hij weer een beetje water nodig heeft en herstelde dan weer heel snel.

Hij staat dicht bij het raam (oosten) maar niet in direct zonlicht.

Ik had me een beetje verdiept op het internet en daar las ik dat je deze plant het beste na 3 jaar in een grotere pot kunt zetten. Weliswaar in het voorjaar.

Zo gezegd zo gedaan. Grotere pot genomen, hydrokorrels op de bodem, bijbehorende verse aarde en de plant is sindsdien binnen enkele dagen zo slap als een vaatdoekje gaan hangen (zie bijlage). Hij staat er nu al een week of 3,5 zo bij. Frappant vind ik wel dat hij zijn bladeren niet laat vallen, vooralsnog.

Wat heb ik toch fout gedaan vraag ik me af?

Kunnen jullie me helpen deze plant weer gelukkig te maken?

Bij voorbaat dank voor alle geboden hulp!

Joost

WIN_20210513_18_33_34_Pro.jpg.b515c2f48f1cf0f8288201ef6bb5f69f.jpg

Die heeft zo te zien dorst....zet die een uur in het water!
  • 2 weeks later...
  • Author

Die heeft zo te zien dorst....zet die een uur in het water!

Hoi Batdah,

Vorige week wat meer water gegeven maar dat mocht niet baten. Gisteren zoals je suggereerde de plant uit de pot gehaald en in een klein emmertje met water gezet. Die heeft zich goed volgezogen en ik zie hem nu gelukkig al herstellen, helaas wel een hoop bladeren moeten verliezen.

Nog een klein vraagje. Wat kan ik het beste doen met de takken waar eerst bladeren aan groeiden, maar die zijn uitgedroogd en verwijderd? Gewoon laten zitten in de hoop dat daar nieuwe bladeren aan groeien?

Nogmaals bedankt!

image.jpg.e26adbf764da60386c75316891124062.jpg

Zo te zien heeft deze nog steeds dorst! Je kunt de plant terugsnoeien en als ik naar de bladkleur kijk krijgt deze structureel te weinig licht!
  • Author

Is het sterk aan te bevelen om de lege takken van de plant weer terug te snoeien? Of maakt het niet uit. Zolang de tak maar niet dood is, als dat überhaupt kan...

Inmiddels gaat het beter met Petra.

De bladeren staan alweer meer omhoog zoals voorheen. Het had even tijd nodig om het vocht op te zuigen.

Ik zal zeker kijken voor een betere plaats met meer licht.

image.jpg.7dc790531ff1cfd4bdb88fc41184ebf5.jpg