Jump to content

Featured Replies

Posted

Al sinds ik mijn Strelizia heb gekocht zaten er kleine zwarte puntjes op sommige van de bladen. Nu maakte ik hier in eerste instantie niet zo veel van, maar inmiddels zit mijn hele plant onder. Zie ook de bijgevoegde foto's.

Nu heb ik het gevoel dat de Stelizia ten dode is opgeschreven. Maar voordat de plant weggaat zou ik wel graag willen leren wat dit precies is. Zijn het beestjes? Is het schimmel?

Wat had ik maanden geleden het beste kunnen doen? De zieke bladeren wegsnijden of is er een middel dat je hiervoor kan kopen? Is het overigens nog handig/noodzakelijk om de omgeving af te spuiten met iets? De meeste planten staan ruim een meter uit de buurt, maar wil liever geen risico nemen.

Hoop vragen, als beginnend planten-papa hoop ik dat iemand me kan helpen :mrgreen: .

IMG_20210323_124046.jpg.a3256e37ea65a931316025728493cea6.jpg

IMG_20210323_124054.jpg.443a52de8488a21086893a7cd19d61c1.jpg

Dit kan het gevolg zijn van een Tripsaanasting...maar ook onstaan zijn door een spintaantasting het is raadzaam je planten allemaal na te kijken en ik denk de luchtvochtigheid op te voeren...je kunt hiertegen spuiten maar de meeste insecticiden zijn heden ten dage minder goed werkzaam!
  • Author

Hey Batdah, bedankt voor je reactie.

Ik heb ook even navraag gedaan bij de Dekatuin. Zij zeiden ook dat een spray weinig zou helpen. In plaats daarvan raden ze aan om de grond te vervangen, de zieke bladen weg te snoeien en een soort pil te gebruiken, een soort kuur.

Nu heb ik besloten om de Strelizia weg te doen. Alle bladen waren inmiddels besmet dus om me andere planten te redden, heb ik de Strelizia geofferd. De kuur die ik heb gekocht wil ik voor mijn andere planten gebruiken, uit voorzorg.

Wat ik wel je nog wilde vragen is hoe je het beste de luchtvochtigheid kan verhogen? Ik spuit soms wat water op sommige planten, ongeveer 1x per 2 weken. Moet ik dit eigenlijk wekelijks doen of vaker? Zijn er nog andere dingen die ik kan doen?

Als je water handmatig op de bladeren verneveld zou je dat minstens een keer per dag moeten doen maar vaker is beter!

Je kunt bakjes met waster plaatsen wat dan verdampt maar je kunt ook een luchtbevochtiger plaatsen dat is beter voor het binnenhuisklimaat!

Houdt er rekening mee dat een pil eerst opgenomen moet worden in de sapstroom voordat dat gaat werken je bent dan wel een aantal weken verder voordat die gaat werken

Succes ermee.