Posted June 7, 20213 yr Hallo TuinvriendenWij hebben een aantal jaren geleden een plantje in de grond gedaan wat ons leuk projectje wij wisten toen niet wat voor soort boom het was. Nu een aantal jaren verder is het al een echte mooie boom geworden van +- 6 meter hoog. Gisteren zat ik in mijn tuinstoel en dacht "oei zou toch geen hele grote boom worden" Het boompje opgezocht op het ionternet en nu lijkt het erop dat het een gewone Es is en het een snelgroeiende boom is die wel tot 40 m hoog kan worden. Ik ben een natuur mens en wil geen bomen zomaar kappen zonder alle mogelijkheden eerst te bekijken. Mijn vraag:6 meter is een mooie hoogte en wil hem graag rond 6 meter houden. Is het mogelijk door de boom te snoeien dat die niet groter wordt dan 6 meter? of is het toch verstandig om hem te kappen gezien het niet te doen is om deze in toom te houden?Als het geen gewone ES is laat het dan ook even weten
June 11, 20213 yr Je kunt deze knotten of kandelaberen maar persoonlijk zou ik deze verwijderen...er is geen ruimte zo te zien op den duur zal deze de muur ontvrichten...
June 11, 20213 yr Author Ik was er al een beetje bang voor. Alle energie die je er nu insteekt zal uiteindelijk voor niets zijn en zou de boom uiteindelijk toch geruimd moeten worden Ik zal er over nadenken en een besluit nemen.