Posted June 15, 20213 yr Beste lezers,Sinds zomer 2020 heb ik een woning met tuin gekocht. Al snel bleek er een probleem te zijn met de afwatering van hemelwater in het gazon. Vorige bewoners hebben gemeld dat er bij hevige regenval het gazon nog wel eens onder water zou komen te staan. Echter bleek dit naarmate de herfst vorderde steeds vaker te gebeuren. Ook kleinere regenbuien liepen erg moeizaam weg met als vervolg dat het ook meerdere dagen onder water kwam te staan. Ook toen het water eindelijk was weggetrokken, bleef het nog erg lang modderig. Hierdoor is er ook allemaal mos gaan groeien en is het gazon een bende geworden. Ik heb geprobeerd om een klein gedeelte van de tuin om te spitten (+- 30 cm diep) om te kijken of het probleem bij de bovenlaag lag. Dit bleek nauwelijks effect. Ook heb ik met een grondboor een aantal gaten gegraven zodat het beter zou wegzakken. Het gevolg hiervan is dat het water wel wegzakt, maar vervolgens blijft staan in het gat. Ik heb geconstateerd dat er een dikke kleilaag onder de grond ligt, vanaf circa 50 cm diepte. Dit zal de oorzaak zijn van het moeilijk wegzakken van het water. Bij de nabije buren, die hoofdzakelijk de tuin betegeld hebben is er minder sprake van hoog water. Naar schatting liggen die tuinen iets hoger dan mijn gazon. Nu is de vraag; wat is hiervoor een geschikte oplossing? Ik heb door vrienden/familie mij een aantal mogelijkheden al laten vertellen:- een drainage systeem- diepe gaten boren en opvullen met grind - tuin verhogenGraag verneem ik van jullie wat jullie zouden adviseren en waarom? Een vervelend bijkomstigheid is dat er geen achterom is naar de tuin. Daarnaast gaat mijn voorkeur uit naar een oplossing met de minst grote (financiële) aanpak. Bijgevoegd een aantal foto'. Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,Jeremy
June 20, 20213 yr Goedemorgen Jeremey,Dat is een hoop water! Ik zou voor de aanpak gaan om op elke m2 gazon een gat te boren van ongeveer 150CM diep, deze met grof grind of puin delen op te vullen tot ongeveer 15CM onder het maaiveld. Rest van het gat weer opvullen met grond. Zo kan het gras zich herstellen en het water snel weg zakken. Waarschijnlijk heeft u een zeer storende laag onder het gazon, en kan het water hier niet door heen zakken!Succes!GroetEdwin Westerhuiswww.treestore.nl
June 21, 20213 yr Author Goedemorgen Jeremey,Dat is een hoop water! Ik zou voor de aanpak gaan om op elke m2 gazon een gat te boren van ongeveer 150CM diep, deze met grof grind of puin delen op te vullen tot ongeveer 15CM onder het maaiveld. Rest van het gat weer opvullen met grond. Zo kan het gras zich herstellen en het water snel weg zakken. Waarschijnlijk heeft u een zeer storende laag onder het gazon, en kan het water hier niet door heen zakken!Succes!GroetEdwin Westerhuiswww.treestore.nl Dag Edwin,Enorm bedankt voor je reactie en uitleg! Het klopt inderdaad dat ik op circa 50cm diepte stuit op een storende kleilaag. Dat is een welbekende kwaal in de wijk.. Echter weet ik niet hoe dik die laag is. De tip voor het boren heb ik wel eens vaker voorbij horen komen en ga daar mee aan de slag. Echter heb ik nog wel een aantal vragen bij deze toepassing.- welke diameter moeten de gaten hebben- welke boor kan ik daar het beste voor gebruiken- wat voor opvul grint kan ik het beste voor de gaten gebruikenMet vriendelijke groet,Jeremy