Posted June 15, 20213 yr Hallo allemaal, Ik heb een Campsis (die met koraalrode trompetjes) die al jarenlang samen met een Hedera rond/op de pergola steunde.De Hedera is nu helemaal verwijderd (de pergola helemaal kaal gemaakt) en toen kon ik pas de dorre kronkelige stam van de Campsis zien.De stam leunt nu nergens meer tegen aan en ik heb hem nu met veel binddraad aan de paal vastgemaakt. Bovenaan is hij naar links gegroeid (takken en groen zitten ook meest links) is zwaar en de takken met groen heb ik aan de (inmiddels zwakke) horizontale pergola-lat vastgemaakt voor steun.Gisteren hing de boom bijna op de grond, omdat het binddraad was geknapt. Nu heb ik er uit nood snel een 2e paal bij gezet (geen gezicht maar moet maar even), maar de palen zitten in zinken paalpunten dus maar met ca 12 cm in die paalpunt.Met de eerstvolgende wind gaat dat het allemaal niet houden.Nu wil ik de Campsis flink terugsnoeien (nog nooit gesnoeid, omdat ie verstopt was tussen een bos Hedera) om de boel te verlichten. Dus niet alleen de dunne takken waar groen aan zit insnoeien maar de vertakte stam waar weer de dunne takken aan zitten. Tja, hoe leg ik dat uit... Kan dat?Ik vind de stam er ook heel dor en broos uit zien, maar aangezien het niet is geknakt ondanks dat de boom gisteren half op de grond hing, is hij blijkbaar toch best sterk.Ik wil de Campsis niet kwijt, maar hoe kan ik dit het beste aanpakken nu hij samen met de Hedera is opgegroeid en daar altijd steun van heeft gehad.Graag advies.NB. Het was de bedoeling de gehele pergola met alles erop en eraan te verwijderen en alleen de Campsis te laten staan, maar dat kan dus niet zonder de beetje steun van de pergola. Daarom laten staan .Mvg Sonya
June 17, 20213 yr De paal uit de ijzeren punt halen en opnieuw plaatsen. Snoeien doe je normaal gesproken in maart, maar ik begrijp dat dit niet anders kan. Snoei dan terug tot aan een derde of vierde gezonde knop vanaf de hoofdstam. Houdt rekening dat de Campsis niet gaat bloeien.Groene groet Plantadvieswww.plantadvies.com
June 17, 20213 yr Author Bedankt voor je reactie.Een nieuwe paal is juist net opnieuw geplaatst. Precies zoals de vorige stond (was verrot).Je zegt: snoei dan terug tot aan een derde of vierde gezonde knop vanaf de hoofdstam.Ik begrijp “vanaf de hoofdstam” niet.Je hebt de verticale stam die bovenaan uitloopt in dikke takken naar links en rechts. Dáár aan komen dan de dunne takjes (twijgen) waar het groen aan komt.Alleen de twijgen inkorten zal geen zin hebben, ik bedoel echt het afzagen van de vertakte stam, de dikke takken zeg maar.Zou dat kunnen?Zo ja; dan bloeit hij volgend jaar niet?Sowieso ga ik het pas na de bloei deze augustus doen hoor.Mvg Sonya
June 17, 20213 yr Deze struik zal nooit zonder steun overeind blijven staan...Je kunt om het gewicht te beperken alle dunne takken inkorten tot vlakbij waar ze vandaan komen...als je dat NU DOET dan zal deze nog gewoon bloeien dit jaar het is immers nog niet na de LANGSTE DAG DUS ALLES GROEIT GEWOON TERUG! Maar kijk niet raar op dat de struik wederom topzwaar wordt!Een andere reactie kan zijn het vormen van (hinderlijke) wortel opslag...ik weet uit ervaring dat dat tussen bestrating zeer vervelend is..
June 18, 20213 yr Author Bedankt.Oja, die wortels...daar las ik al over.Maar gaat de boom dood als ik de hoofdtakken, de vertakking van de stam (waar geen groen aan komt) afzaag?Er zit hier een heel verhaal achter wat ik jullie wilde besparen Het was een hele pergola samen met de buurvrouw waar ik nu mot mee heb. Gehele pergola zou ik weghalen, maar mijn helft tóch maar laten staan als steun voor de Campsis. Van die halve pergola moet ik nog wat leuks en stevigs maken, maar dat duurt nog wel even. Vandaar nu mijn zorgen over de boom, vooral met het huidige noodweer en wat er nog aan komt .Over een tijdje is de pergola dus weer stevig en mag de boom weer zwaar worden.Het gaat dus om voor de komende tijd even "verlichten". Wil wel nog wat bloei in augustus meemaken en de boom heeft waarde voor mij. Even uitgelegd voor jullie denken Waarom doet dat mens zo moeilijk
June 19, 20213 yr Nee deze gaat niet zomaar dood...Campsis is een hele hardnekkige plant is mijn ervaring ik had deze plant in Nederland over een pergola met overkapping staan maar na een aantal jaren begon de wortelopslag dwars door mijn terras van steenschotten heen...heel vervelend...ik ging toch verhuizen dus daar was ik vanaf...Welnu ik ben inmiddels verhuisd en helaas ik ben gezegend met 4 van die struiken....ik heb het terrein af laten graven omgeploegd en tig keer gefreest....overal staan ze ik ben nu begonnen ze te behandelen met een herbicide...of dat slaagd weet ik nog niet...ik heb plaatsen waar ze uit de muur komen en vandaaruit terug de tuin in gaan...de muren hier zijn deels van leisteen met leem als verbinding dus dat is zacht(oud landhuis weden vroeger hier zo gebouwd) de plant zit hier in de muur op diverse plaatsen...Als ik alle bovengrondse delen weghaal tot medio Juni en niks doe daarna bloeit deze weeer in Augustus en is weer meters hoog...
June 21, 20213 yr Author Jeetje, wat een hardnekkige boom.Ik kan nog geen storende wortels ontdekken gelukkig, blijkbaar heb ik mazzel. Tot nu toe dan, want het kan nog komen als reactie zoals je aangaf.Na aankomende bloei zaag ik er gewoon een gedeelte af en dan zie ik wel wat er van komt.In welk land woon je nu dan als ik vragen mag? Gewoon nieuwsgierig naar
June 22, 20213 yr Jeetje, wat een hardnekkige boom.Ik kan nog geen storende wortels ontdekken gelukkig, blijkbaar heb ik mazzel. Tot nu toe dan, want het kan nog komen als reactie zoals je aangaf.In welk land woon je nu dan als ik vragen mag? Gewoon nieuwsgierig naar Staat er bij links....