Jump to content

Featured Replies

Posted

Dit jaar heb ik voor het eerst een tuin. Ik weet dan ook weinig van tuinieren.

In de voortuin heb ik 2 klimrozen geplaatst. Rosa 'new dawn'. Deze 2 klimrozen worden helemaal kaal gegeten door iets. Ik kan zelf niks ontdekken.

Hebben jullie enig idee waarom? Zijn deze rozen nog te redden of moet ik volgend jaar gewoon nieuwe planten. Of komen ze sterker terug.

Graag hoor ik jullie advies.

Groetjes,

David

roos1.jpg.5db389f5fc21961aad05f9a99e220e4e.jpg

roos2.jpg.5cfd94881fe3d6d4a95bd985ae35e463.jpg

Er valt ook niks meer te zien....aan de nieuwe scheuten te zien zijn de boosdoeners al vertrokken...het komt goed....en anders nieuw jaar nieuwe kansen...met dezelfde struik uiteraard die volgend jaar gewoon weer bloeit en groeit...het duurt ongeveer 3 jaar voordat een rozenstruik stabiel is aangeslagen gun deze ook die tijd! Zorg voor voeding en snoei en ruimte en het zal goed komen...New Dawn is de eerste gepatenteerde amerikaanse roos( ik meen het jaar 1911 maar weet dat niet zeker) ooit en die wordt nu meer dan 100 jaar later nog steeds veel verkocht wat iets zegt over de sterkte van de roos!

De groeikracht zal dat bepalen...de roos is voor een gemiddelde cosument te houden!...niet de lichtroze kleur want meer dan ik denk de helft of meer van alle rozen cultivars bloeit roze! Er zijn er honderden in die kleurgroep concurrentie zat dus! Maar deze is er nog steeds!