Jump to content

Featured Replies

Posted

Hallo

Mijn calathea insignis heeft beestjes in de potgrond. De plant gaat niet meer volledig open overdag en lijkt sneller de bladeren te sluiten.

De beestjes zitten niet op de bladeren. Het zijn precies kleine vliegjes.

De plant werd enkele weken geleden reeds volledig verpot met andere potgrond, maar ze zijn er nog steeds.

Weet iemand wat dit is? En hoe ik dat kan bestrijden?

Dankjewel!

• 4 months later...

Hallo Ans,

hoe gaat het ondertussen met je plant?

Ik denk dat je te ijverig bent en de plant te veel water geeft. Je moet ze af en toe met rust laten, vooral in de winter. Ze heeft op zich weinig zorg nodig.

De vliegjes die je hebt (rouwvliegjes), heb ik gelukkig nog nooit op mijn planten gehad, maar ik hoor wel veel mensen erover klagen. Het zijn eigenlijk mugjes, vrij onschuldig maar wel hinderlijk. Ze leven maar 2 dagen en leggen ondertussen wel 200 larfjes in je potgrond. :eh:

Ze houden van vochtige potgrond en de larven vreten de wortels aan. Wat ik zou doen?

1- Haal alle dode blad weg en koop wat NEMATODEN/aaltjes - die eten de larven op.

2- Als dat is gelukt, plant uit de pot halen, wortels schoonspoelen en in nieuwe potgrond zetten. De pot moet een gat hebben zodat overtollig water kan weglopen.

3- een laagje zand bovenop om nieuwe muggenlarven te voorkomen.

4- gieten met afkooksel van kaneel.

Laat maar weten hoe het nu gaat!

Groetjes,

Sjannie