Posted July 27, 201311 yr Ik wil een beukenhaag aan planten. Waar moet ik op letten bij het voorbereiden van de grond - wat kan ik het beste doen? Mijn grondsoort: klei.
July 27, 201311 yr Beuk (Fagus sylvatica) groeit van nature op de wat voedselrijkere gronden, die niet te nat zijn. Wisselende grondwaterspiegels vinden ze meestal niet prettig. Ze wortelen met een combinatie van enkele dieper gaande wortels, en een fijnvertakt oppervlakkig wortelstelsel. De grond moet dus goed doorwortelbaar zijn. De aanwezigheid van bepaalde bodemschimmels bevordert de wortelontwikkeling. Voor het aanplanten wordt daarom vaak beukengrond of bosgrond door de grond van het plantgat of de plantsleuf gewerkt. Na het planten is dit moeilijk door te werken, in verband met het risico op verstoring van de oppervlakkiger groeiende wortels. Wel kan bosgrond of bladaarde in een dunne laag onder de haag aangebracht worden, of een mulchlaag. Voedingsstoffen dringen dan alsnog door in de bodem, en de toplaag krijgt en goede, humeuze, vochthoudende structuur.
October 19, 20159 yr Let er in het begin op dat de planten beschut weggelegd worden (uit de zon en wind) zodat de wortels niet uitdrogen.Bij het planten van een enkele rij beuk een plantsleuf graven van ongeveer 25 cm breed en 40 cm diep, bij het planten van een dubbele rij beuken de plantsleuf 35 cm breed en 40 cm diep.Schep de grond onderin de plantsleuf zo'n 15 tot 20 cm los en meng deze met grondverbeteraar. Het planten gaat het beste wanneer u dit met 2 personen doet. 1 persoon houdt de planten in het midden van de sleuf en de andere persoon schept aan beide kanten van de plant het zand vermengt met grondverbeteraar in de plantsleuf. Na het planten de grond rond de beuken goed aantrappen. Let op dat de planten na het aanplanten voldoende water krijgen!Voor meer informatie over het aanplanten van uw beukenhaag: www.beukenhaagkopen.nl