Posted July 7, 20213 yr Hallo allemaalWe willen/moeten een deel van onze tuin ophogen om gelijk te komen met de rest van de tuin. We willen tegels van 60x60x4 gaan leggen. Betekend dat er nog 11 cm opgehoogd moet worden (totaal moeten we 15 cm omhoog). Nu liggen er betonklinkers. Een hovenier heeft gezegd dat deze best kunnen blijven liggen omdat ze stabiel zijn/liggen. Bovenop de klinkers willen we dan korrelmix leggen. Nu de eigenlijke vraag: kunnen de tegels meteen op de aangetrilde korrelmix of moet er toch nog zand overheen. Zo ja, hoeveel cm minimaal en moet er dan cement doorheen of juist niet?Hoop dat mijn verhaal duidelijk is.Groet.
July 8, 20213 yr Je verhaal is duidelijk!Het is mij alleen niet duidelijk waarom je de vraag stelt?....kennelijk twijfel je aan de stratenmaker?Ik ben geen stratenmaker dus ik weet niet wat korrelmix is...ik kan je als tuinaanlegger wel vertellen dat je geen lasagna van je terras moet maken dus de oude bestrating moet eruit!Ik persoonlijk zou de bestrating in stabilise of in cement leggen..ben je van onkruid en mierenesten af...ik zou nooit meer zand adviseren...
July 8, 20213 yr Author Bedankt voor je reactie. Ik twijfel of er een laag zand over de korrelmix / stol / menggranulaat moet en of daar dan cement doorheen moet voor een goede ondergrond. Oude bestrating blijft liggen
July 8, 20213 yr Stol ken ik wel dat wordt als fundering gebruikt bij zwaar belaste opritten en terreinen...Ik zou daar asfalt op leggen of zo over de stol rijden...Voor een particuliere tuin zou ik dat gemalen7gebroken sloopafval(want dat is het) niet gebruiken..De klinkers weghalen en dan stabilise gebruiken en daar op straten..
July 8, 20213 yr Author Maar waarom dan de oude klinkers weghalen. Die liggen zo vast als een huis. Ik snap niet waarom dat dan geen goede ondergrond kan zijn voor korrelmix/stol....waarom kan korrelmix wel op gewone grond en niet op bestaande klinkers? Alles word door opsluitbandjes tegen gehouden. Ik wil stol gebruiken omdat het goedkoper is dan zand. En ik wil de klinkers laten liggen omdat ik anders ook dat nog moet vullen. Dan moet ik 17 cm ophogen als de klinkers weggaan
July 8, 20213 yr Bezuinigen op de ondergrond is geen goed idee als je geen geld hebt om iets degelijk aan te leggen laat het dan achterwege...ik begrijp dat de klinkers nog goed zijn...De klinkers met daarop stol zullen het water tegenhouden en ik denk dat de hele boel niet bestand is tegen hevige regenbuien! Ik denk dat je wateroverlast krijgt! Dit lijkt me een gevalletje ik wil wel maar ik kan niet!Stol is troep/vuiligheid dat moet je niet in je tuin willen! koop gewoon schoon zand als je daar goed wilt starten!Goedkoop is duurkoop!
July 8, 20213 yr Author Bezuinigen op de ondergrond is geen goed idee als je geen geld hebt om iets degelijk aan te leggen laat het dan achterwege...ik begrijp dat de klinkers nog goed zijn...De klinkers met daarop stol zullen het water tegenhouden en ik denk dat de hele boel niet bestand is tegen hevige regenbuien! Ik denk dat je wateroverlast krijgt! Dit lijkt me een gevalletje ik wil wel maar ik kan niet!Stol is troep/vuiligheid dat moet je niet in je tuin willen! koop gewoon schoon zand als je daar goed wilt starten!Goedkoop is duurkoop! Knap dat jij denkt te weten dat ik iets wel of niet kan betalen....ik vraag niet om dat soort onzinnige antwoorden.En daarbij heb ik op een andere plek in de tuin ook stol liggen ivm drassige grond op die plaats ....niets mis mee,ligt al jaren strak Lijkt me meer een gevalletje van "ik denk dat ik er verstand van heb,maar eigenlijk toch niet"....laat commentaar dan achterwege. Ik vraag tenminste als ik iets niet weet. Daarbij zet je in je eerste bericht dat je nooit meer zand zal adviseren en in je laatste bericht doe je dat net wel .... Wie is hier nu door elkaar?Groetjes