Posted July 13, 20213 yr Sinds enkele maanden zit er in de Zweedse lijsterbes (Sorbus intermedia, the Swedish whitebeam) grote scheuren in de stam en takken. Tevens zijn enkel takken ook al een soort bros en zijn af te breken. Weet iemand wat voor ziekte dit is? Is er nog iets aan te doen of moet de boom om? Hij is al vrij groot (1m05 omtrek stam) Mvg Jan
July 13, 20213 yr Dat kan duiden op wortelproblemen!Heb je onder de boom in het kruinbereik gewerkt?....de muurtjes en dat split ogen vers?
July 13, 20213 yr Author Muurtje en split liggen er al ruim 3 jaar nu. Ook geen wortels toen tegengekomen/ lastig gevallen. Voorgaande 2 zomers heeft de boom ook vol in bloei en bes gestaan. Dit jaar bijna niks.Tevens lees ik overal dat de boom bij uitstek geschikt om dicht langs bestrating te staan. Maar als het een wortel issue zou zijn, hoe kan ik dat controleren eventueel ? En komt de boom er überhaupt nog boven op als ik er iets aan kan doen. De schade lijkt ik groot deel van alle hoofd takken te zitten.
July 13, 20213 yr Heb je opgehoogd onder de boom?.....Net onder het grondoppervlak zitten namelijk de meest belangrijke wortels!....die sterven door bv ophogen en weghalen daarvan kan fataal zijn...De schade daarvan komt niet meteen maar kan enkele jaren op zich laten wachten...Hoe was de situatie voorheen?
July 14, 20213 yr Author Enige wat ik heb gedaan is worteldoek er opgelegd en 2 cm split. Niks opgehoogd verder of verwijder. Meer niet. Ja als dat al fataal kan zijn… maar zou de boom nog te redden zijn nu? Denk dat het issue al diep in allerlei takken zit. Lijkt op sommige plekken zo heftig dat ik die takken al zou willen afzagen voor het met een storm naar beneden komt.Wat ik mij wel nog bedenk is dat ik die 3 hoge stapelstenen muurtje heb gemaakt. Hier heb ik de wortels ongemoeid gelaten maar wel een klein laagje zand met daarop wat specie gemaakt met daarop de stenen. Zou de boom ongelukkig zijn geworden van de specie?
July 16, 20213 yr De groeiplaats is dusdanig verstoord dat er niet veel te doen valt, ik ga er vanuit dat de boom sterft!De schade is dusdanig zwaar dat er niet veel te herstellen valt....het spreekwoordelijke kalf is reeds verdronken.Ga er vooral niet aan zagen of snoeien want dat zal het proces alleen maar versnellen..kijk het aan en als de boom slecht in het blad komt de komende jaren is dat HET MOMENT OM TOT KAPPEN OVER TE GAAN!Ik denk met een zekerheid van 90% dat je zelf de veroorzaker bent van hetgeen gebeurt is...de boom staat tot zijn stam in de halfverharding en ik weet bijna zeker dat dat de oorzaak is..helaas ik kan er niet veel anders van maken...je zou een ECHTE BOOMDESKUNDIGE(geen hovenier dus!) kunnen raadplegen voor een second opinion...
July 16, 20213 yr Author Dank je wel voor je reactie.Ik wist niet dat dit zoveel impact op een boom kon hebben. Ik heb al reeds bij de gemeente geïnformeerd en begrijpt dat ik vergunning vrij de boom mag kappen als ik dat zou willen. Ik denk dat ik er ook eerdaags al toen over ga omdat er echt we wat een 1/2 boom deelnames danig slecht uitziet dat ik geen herfst/winter er zelfs mee aan durf.Maar snel weer op zoek naar iets dat de boom kan vervangen. Thanks
July 16, 20213 yr Veel succes en doe voorzichtig want de meeste ongelukken gebeuren bij het kappen van bomen door particulieren zonder ervaring.Ps goed dat je informatie ingewonnen hebt om later vervelende verassingen te voorkomen....bij veel gemeenten mag je namenlijk niet zomaar een boom van een bepaalde afmeting weghalen...en de boetes daaromtrent die zijn doorgaans niet mild...zeker als er een heraanplantingsplicht aan gekoppeld is..Helaas had ik geen goed nieuws ,Succes ermee