Posted July 28, 20213 yr Beste mede plantenliefhebbers,Sinds 3 maanden heb ik een 5 bruidssluier planten in mijn tuin. Deze groeien erg goed alleen sterven langzaam de balderen af.Dit is ongeveer een na 1 maand begonnen met kleine bruine vlekjes op het blad, hierna stierven ze af. Nu zie ik soms ook kleine witte vlekjes ontstaat waarna ze ook afsterven.Als ik online zoek zie ik dat het kan komen door een bacterie maar ik kan nergens vinden hoe ik deze bestrijd. Behalve dat ik de blaadjes met de vlekken moet verwijderd. Dit heb ik een aantal keer gedaan maar ze blijven terug komen.Stel dat het niet te behandelen is en alle blaadjes vallen eraf in de herfst. Komt het dan volgend jaar lente weer terug? Of is weg als de balderen eraf zijn?Ik hoop dat iemand mij kan helpen, alvast bedankt.Vriendelijke groet,Daniel Karsten
July 28, 20213 yr ik zou ervoor zorgen dat de planten zelf sterker worden en de schimmel kunnen overwinnen. Dit kun je doen door een brandnetelgier te maken. Dat gaat als volgt: verzamel brandnetels, knip ze klein en leg ze in een container met water. Af en toe roeren. Na verloop van tijd wordt het een donkerbruin goedje dat je in een plantensproeier kunt doen en de planten daarmee regelmatig besproeien. Ook kun je wat aftreksel op de bodem rondom de planten doen. Dat is een krachtig middel. En let op dat het niet op de huid komt want het stinkt behoorlijk! Succes.Sjannie