Posted August 16, 20213 yr Hallo allemaal,We hebben vorige week een meerstammige amelanchier geplant.Deze was bij leveren redelijk groen en had misschien een paar rode blaadjes.Heb hem geplant in een gat wat iets groter was dan de kluit. Op verse grond met water en bemesting (heesters). Het was de afgelopen periode nat, en heb hem ook twee keer nog water gegeven. Echter veranderen de bladeren behoorlijk. Ze worden wat dor en kleuren rood.Moet ik mij zorgen maken? En wat moet ik doen? Het enige wat ik kan bedenken is dat ik wel teveel bemesting heb gebruikt. Maar kan de boom daar zo'n last van hebben?
August 17, 20213 yr Waar de struik vandaan komt....uit de grond? uit een pot? en was deze potgedrukt of heb je die zelf uitgegraven en hoe heb je die precies geplant...
August 17, 20213 yr Author Bedankt voor je reactie.De boom komt bij een kwekerij vandaan en die zat in een grote kuip. We hebben de kuip verwijderd en vervolgens geplant. Hiervoor hebben we een groot gat gegraven met nieuwe aarde en de onderkant los gemaakt. Ook hebben we het gat bemest (achteraf misschien wat teveel gebruikt) Voorzichtig aangeduwd en de boom zat. Met kluit en al. De kluit was goed vochtig.
August 17, 20213 yr Het enige wat in me opkomt is dat bemesten, waarmee heb je dat gedaan? Het kan dat de wortels daardoor verbrand zijn! en een plantgat opvullen met "andere grond" is ook nooit een goed idee....wil je de grond verbeteren wat op zich goed is is het beter de uitgegraven grond te mengen met wat verbeterde grond maar verbeter niet teveel want het laatste waar een pas geplante struik baat bij heeft is voeding! Wortelvorming dat is belangrijk...te veel voeding verstoort dat proces! Bemesten doe je bij gestabiliseerde dus aangeslagen beplanting maar met mate! bodemverbetering met organisch materiaal is belangrijker!!!
August 17, 20213 yr Author Dan ben ik bang dat dat het is. Ik heb bemest wel met bio mest. Maar dan heb ik het denk ik te rijk gemaakt voor de boom. Dat is balen zeg. Is er iets wat ik nu kan doen om de boom te helpen?
August 17, 20213 yr Weinig denk ik hoogstens voldoende water geven om de bemesting uit te spoelen...of de struik opnieuw aanplanten en de bemesting verwijderen en daarna water geven! zo te zien is de struik uitgedroogd!Ps wat is bio mest?